Framtidens affärer finns i rymden

Rymden är nästa stora affärsområde, menar Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden i Kiruna. En ny accelerator och en inkubator ska ge fler företag möjlighet att satsa på rymdindustrin.

Sök på ordet astroprenör och du får endast fyra träffar på Google, åtminstone när detta skrivs. Men Karin Nilsdotter på Spaceport Sweden menar att ordet rymmer framtiden.

– Jag tror att rymden är nästa stora affärs- och industriområde. Entreprenörer eller astroprenörer bygger idag ett helt nytt ekosystem med helt nya produkter. Investeringarna är enorma, säger Karin Nilsdotter när hon är en av de första talarna på SIME 2014 i Stockholm, en konferens som fångar upp trender kring digitalisering och framtida entreprenörskap.

Karin Nilsdotter är partner och vd i Spaceport Sweden och en av grundarna och även vd i nystartade Spaceport Travel Alliance. Spaceport Sweden verkar som ett utvecklingsbolag för att etablera bemannad rymdfart som en högteknologisk och innovativ mångmiljardindustri i Sverige. Det är en verksamhet som uppmärksammas allt mer och Karin Nilsdotter har nyligen tilldelats Technology Woman of the Year 2014 av SAAB.

Rymden öppnas upp för fler

– Det som händer nu är att rymden öppnas upp som en affärsarena och folk börjar medvetet välja att investera i olika inriktningar med tjänster och teknik kopplat till rymden.

– Idag investeras det i nanosatelliter som vägar bara några gram, det är som ett chip och används av små företag och universitet för bland annat experiment och broadcasting.

– När vi får fler satelliter i rymden får fler möjlighet att använda denna teknik.

Ett exempel som Karin Nilsdotter nämner är ökad satellitkommunikation där gps-koordinatorer används för att spåra hur djur rör sig. Ett annat är att sprida tillgång till internet på jorden genom kluster av dessa små satelliter som kan röra sig över landområden och hav där bredbandsuppkoppling annars är svårt att ordna.

Karin Nilsdotter nämner också helt nya möjligheter till rymdresor där rymdturism kan bli en viktig del. Redan har 1 700 biljetter sålts till privatpersoner, universitet och företag inför kommande resor.

Företag tittar också på om det går att utvinna energi och starta gruvbrytning på asteroider.

Ny inkubator

Flera initiativ har nu startats för att ta tillvara alla idéer som börjar spira kring företagande i samband med den växande rymdindustrin. Spaceport Sweden och nystartade Space Travel Alliance skapar en accelerator för startup-företag med rymden som affärsområde. Samtidigt pågår arbetet för att etablera en helt ny inkubator i Sverige i samarbete med Europeiska rymdstyrelsen. Tanken är att Arctic Business Incubator i Luleå ska vara värd för den nya inkubatorn ESA BIC.

– Vi ser en demokratisering av rymden, det startas nu ett ekosystem av tjänster, produkter och utbildning kring all den teknik som kommer från rymdforskning och där vill vi att det också ska finnas en kunskapsnod i Sverige, säger Karin Nilsdotter, som också är styrelseledamot i Arctic Business Incubator.

– Detta är en högteknologisk och innovativ mångmiljardindustri där Sverige har en enorm möjlighet och förutsättningar. Men vi måste satsa medvetet, både från regering och industri annars kommer andra länder att springa förbi oss, särskilt Storbritannien och Tyskland satsar hårt, fortsätter Karin Nilsdotter.