North Kingdom blir partner med Lego

Skellefteåföretaget North Kingdom blir officiell partner med danska Lego för att utveckla leksaksföretagets digitala produkter.

North Kingdom har sedan flera år kunnat lyfta fram världsomspännande samarbeten med stora varumärken som exempelvis Lucasfilm, Google, Walt Disney, Adidas och Warner Brothers. Med Lego som partner fortsätter nu Skellefteåföretaget att vara en stark spelare inom digital kommunikation.

Alla tre North Kingdoms kontor i Skellefteå, Stockholm och Los Angeles kommer att vara delaktiga i arbetet med lego, skriver företaget på sin hemsida.

– Vi har byggt vårt varumärke på kvalitet och på att ha användaren i fokus. Avtalet med Lego är det senaste i vårt bygge av partnerskap i den digitala världen som hjälper våra kunder att skapa värde genom design, säger Roger Stighäll, VD för North Kingdom på företagets hemsida.

Även om det först nu är som de båda företagen går ut med nyheten om ett officiellt partnerskap så har North Kingdom också tidigare arbetat med Lego. Infotech Umeå kunde redan 2012 skriva om ett innovativt projekt där legobyggklossar digitaliserades av North Kingdom så att användare kunde bygga med dem direkt i datorskärmen.

Läs mer: Bygger med Lego på webben