Nytt rekord för Frostbyte

Nytt rekord med över 500 deltagare under datorhelgen Frostbyte i Nolia, Umeå. Spelturneringar, en medveten insats för att locka fler tjejer och tuff tävling i sten, sax, påse var några av inslagen.

FrostByte är Norrlands största spelfestival som fyller Nolia i Umeå med datorer, roliga aktiviteter och folk i alla åldrar från hela norra Sverige. I år har arrangörerna också satsat extra på att stoppa sexism inom datorspelsvärlden och locka fler tjejer att vara med. En sakta stigande kurva visar också att festivalen är på väg att få in fler tjejer. För vart år har antalet tjejer ökat med fem procent, ifjol var 15 procent av deltagarna tjejer (årets siffra är inte känd när detta skrivs).

Codemill var ett av företagen på plats som ville hjälpa till med denna utveckling. Under helgen höll företaget i en fika för alla tjejer bland deltagarna. Organisationen Geek Girls Meetup Umeå fanns på plats och bland annat startades en grupp för kvinnliga gamers, League of Ladies.

På plats fanns även företaget Zordix som arrangerade en tävling i sitt nya spel Aqua Moto Racing Utopia.

Men framför allt handlar Frostbyte naturligtvis om att spela och delta i olika tävlingar. Efter Sten Sax Påse-turneringen är League of Legends-turneringen FrostBytes största arrangemang.

Radio, tv och press

Intresset från radio, tv och press är också stort, här är några av inslagen från helgens Frostbyte.

Västerbottens Kuriren: Frostbyte inte bara dator
”Det har varit riktigt grym stämning hela natten”, säger Adam Dahlgren, en av organisatörerna till VK.

Sveriges Radio: Norrlands största LAN drar 500 besökare
”Det har vuxit otroligt mycket”, säger Adam Dahlgren till Sveriges Radio.

Sveriges Television: Fullspäckad datahelg i Umeå
”Jag ser fram emot att träffa andra med samma intresse. Det är jättekul”, säger Alexandra G From, en av deltagarna på plats.

Folkbladet: Ett Mekka för spelälskare
”Vi har försökt bredda innehållet med inte bara dataspel – vi har även figurspel, cosplay, kortspel, brädspel, pingis och tv-spel”, säger Olle Sundin, organisatör, till Folkbladet.