Spaningar under Umeå it-konferens

Framtidsspaning, Internet of Things, Big Data, upphandlingsfrågor och gamification var något av innehållet under Umeå IT-konferens i förra veckan.

Umeå IT-konferens är ett årligt återkommande arrangemang i Umeå med Dataföreningen som huvudarrangör. Bland föreläsarna fanns Jerker Delsing, professor vid Luleå tekniska universitet, som inledde med en presentation av pågående stort europeiskt automationsarbete för processindustrin som leds från Luleå tekniska universitet.

Bland de många föreläsarna under dagen fanns Jonas Dahlberg, Bisnode, som berättade om hur stora datamängder kan analyseras för bra och väl underbyggda beslut, medan Ida Bodén, grundare av företaget Ivida, berättade om multivariat dataanalys och Big Data. Annika Svensson från nätverket IGIS tog upp frågan om hur samverkan mellan kluster kan främja tillväxt, medan Andreas Forsberg, Trimma, talade om beslutsstöd och verktyg för analys och rapporter.

Från Cartesia bidrog Anders Harladsson med en presentation av hur företaget arbetar med kartor, positionering och Google Maps. En inblick i vad gamification och spel i olika processer kan innebär gavs av Mats Björk och Jan Bidner från Sogeti.

Ett flertal andra föreläsningar hölls även under dagen men tyvärr kunde inte dagens huvudtalare, Jonas Persson, vd för Microsoft Sverige, delta då dimma över Umeå flygplats medförde att planet han reste fick återvända till Arlanda.

Dagen avslutades med ett besök och mingelträff i Dohi Swedens nya lokaler i nya Utopia-huset i centrala Umeå.

Umeå IT-konferens
Jerker Delsing talade under Umeå it-konferens om ett stort europeiskt automationsprojekt.

Umeå IT-konferens
Helena Mischel, Microsoft, i samtal med Olle Eriksson och Jan Olofsson, arrangörer från Dataföreningen.

• umeå it-konferens