Succéerna på Youtube

Umeå och Skellefteå tar tre platser på Dagens Nyheters tio i topp-lista över svenska Youtube-filmer som gjort störst avtryck under 2014.

Umeå Energis film om snabbt internet, Kung Fury-trailern till ny komedifilm och Regular Ordinary Swedish Meal Times bisarra matlagning tar sig alla tre in på Dagens Nyheters tio i topp-lista över svenska Youtube-filmer som gjort störst succé under 2014. Alla tre har de en direkt koppling till Umeå och Skellefteå.

Det är journalisten och sociala medieexperten Emanuel Karlsten som satt ihop årslistan över de mest framgångsrika Youtube-filmerna. Tre av de tio kommer från Umeå och Skellefteå.

Umeå Energi och Ume.nets film Living With Lag har blivit en dunderhit på Youtube. Filmen har när detta skrivs visats 5,6 miljoner gånger på Youtube, vilket till och med är mer än reklamfilmen som Volvo gjort med Zlatan.

Kung Fury-trailern är också mycket omtalad, även den en produkt från Umeå genom filmaren David Sandberg. I dagsläget har den visats 7,8 miljoner gånger.

Men Regular Ordinary Swedish Meal Times slår alla rekord med sammanlagt 79,6 miljoner visningar för de brutala och bisarra matlagningsfilmer som lagts upp genom åren. Swedish Meal Time startades av en grupp studenter från Digital Medieproduktion och Datavetenskap vid Umeå universitet. Några av studenterna gick sedan vidare till avancerade studier i Cross Media Interaction Design i Skellefteå.

Tre av tio filmer på topplistan – det visar om något på den kreativitet som finns i Umeå och Skellefteå kring digital kultur och media. Här nedan är de tre filmerna. Se hela topplistan på Dagens Nyheter.

Regular Ordinary Swedish Meal Times

Umeå Energi/Ume.net: Living with Lag