Vill rädda internationell företagarförening

Tio företagare med utländsk bakgrund skriver öppet brev till näringsminister Mikael Damberg. Emanuel Dohi i Umeå finns med i gruppen som vill rädda stiftelsen Internationella Företagarföreningen i Sverige.

”Låt inte stiftelsen IFS, Internationella Företagarföreningen i Sverige, gå i graven. IFS behövs för att Sverige ska kunna utvecklas ytterligare och för att kunna möta framtiden.” Det skriver tio företagare med utländsk bakgrund som alla fått pris av Kung Carl XVI Gustaf som Årets Nybyggare eller som Emanuel Dohi hyllats som Årets pionjär, något som InfoTech Umeå skrivit om tidigare.

I brevet till näringsminister Mikael Damberg skriver de tio företagarna att Tillväxtverket har för avsikt att skära ner driftsbidraget till IFS med cirka 40 procent, något som enligt brevskrivarna skulle leda till nedläggning.

”Det skulle drabba väldigt många människor som har samma mål som vi en gång hade. IFS och dess verksamhet skulle snarare behöva mer stöd från staten för att kunna hjälpa ännu fler att som vi, ta nästa steg. Det är en nödvändig satsning som borde ligga i linje med regeringens politik; att vi ska ha flera växande företag i Sverige”, fortsätter brevskrivarna.

De tio företagarna bakom brevet kommer från Ungern, Hong Kong, Grekland, Kurdistan, Vitryssland, Kongo, Tjetjenien, Bosnien, Tunisien, Rumänien och Egypten. De representerar nästan 90 000 företagare med utländsk bakgrund som sysselsätter närmare 350 000 människor.

Det öppna brevet är publicerat i Nyheter24.