Dohi Venture och Almi Invest investerar i Content Central

Content Central får finansiering från Dohi Venture och Almi Invest. Från vänster Åsa Mjörndal, redaktör, Joachim Ljungquist, vd, Andreas Waleij, marknadschef, och Erik Rönnberg, utvecklingschef, något skymd.

Dohi Venture och Almi Invest går in med riskkapital i den nya nyhetsbyrån Content Central. För det prisbelönta företaget ger det möjligheter att utveckla nya tjänster som bidrar till att lösa krisen för medier – även utanför Sveriges gränser, enligt ett pressmeddelande.

Affärsidén för Content Central är att hjälpa mediehus och frilansproducenter att förenkla flödet och hanteringen av redaktionellt innehåll för publicering i digitala och traditionella kanaler. Över 700 frilansjournalister och skribenter är idag anslutna till tjänsten.

– Vi har haft möjlighet att följa bolaget under utvecklingen och tycker att Content Central har ett mycket intressant och skalbart koncept som kan ha stor potential såväl nationellt som internationellt. Vårt huvudfokus ligger på bolag med en digital grund i sin affär och drivna entreprenörer, därför passar investeringen bra in i vår strategi, säger Per Spångberg, vd för Dohi Venture, i ett pressmeddelande.

Content Central utsågs i juni 2014 till ett av Sveriges tjugo hetaste tech-bolag och hamnade på Almis "Tech 20"-lista.

– Utifrån mitt perspektiv som investerare ser jag att det finns en tydlig skalbarhet i Content Centrals affärsmodell. Det innebär att den kan få spridning inom mediebranschen, inte bara här i Sverige utan även internationellt där dålig lönsamhet precis som i Sverige utgör ett stort problem, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest.

Content Central har i september, efter ett par år som inkubatorföretag hos Uminova Innovation, flyttat in hos Dohi Venture ovanför Utopia-gallerian i centrala Umeå.

– Starka delägare med kapital, nätverk och strategisk kompetens ger oss möjlighet att öka våra försäljnings- och marknadsaktiviteter, samtidigt som vi fortsätter bygga såväl vår plattform som vårt varumärke. Vi är mycket glada att Almi Invest och Dohi Venture har valt att investera i oss, vilket visar på ett stort förtroende för vårt bolag, säger Joachim Ljungquist i pressmeddelandet.

• content central