Fortsatt stark satsning med ny laguppställning

Från och med årsskiftet går InfoTech Umeå in i en ny treårig projektperiod. Satsningen har genom åren vuxit och resulterat i att allt fler IKT-företag får synlighet och affärsstöd.

Fokus inom satsningen InfoTech Umeå, som drivs inom inkubatorn Uminova Innovation, kommer fortsatt att vara att profilera Västerbotten som stark inom IT och digitalt och ytterligare växla upp affärsstödet till unga företag med stor potential att växa, även globalt.

Som ett led i den nya treårssatsningen optimerar InfoTech Umeå nu sitt team – med ny projektledare och ny affärscoach på heltid.

Hanna Dermes Gibson, nu marknadsansvarig, tar från och med årsskiftet över som ny projektledare. Hanna har med sig bred internationell erfarenhet från nio år i techbranschen och start-ups i USA. Tidigare projektledare Sara Olofsdotter kommer från samma period att fokusera all sin tid på att stärka bolagen som affärscoach, i samarbete med övriga coacher inom Uminova Innovation. Det är en uppgift som hon även haft tidigare vid sidan av projektledarskapet.

– Att leda InfoTech Umeå har varit fantastiskt roligt och givande på alla sätt, och jag kommer fortsatt jobba som en av teamet. Jag har alltid drivits av utmaningen att ta något från en skiss på ett papper till något större framgångsrikt. Nu kan jag med fullt fokus fortsätta jobba med det jag brinner för, genom att hjälpa fler nya bolag och entreprenörer, säger Sara Olofsdotter.

– Det känns otroligt kul att få vara med och växla upp projektet inför kommande period. Jag är fokuserad på att fortsätta med full fart framåt, och hoppas även att jag ska kunna bidra med ett nytt perspektiv och nya idéer. Med min bakgrund är jag även en stark tillgång för de företag som vill expandera och jobba mot USA, säger Hanna Dermes Gibson.

– Det här är en win-win situation, för både InfoTech Umeå och inte minst företagen som vi jobbar med. Bolag med ambitioner att växa och skala upp internationellt kommer att få ytterligare affärsstöd av Sara, och Hannas erfarenheter från USA kommer att vara värdefulla för hela InfoTech-satsningen, säger Nils-Olof Forsgren, VD för Uminova Innovation.

Se kontaktsidan för hela teamet bakom InfoTech Umeå.