Rymdturism snart verklighet för fler

Om fem år, möjligen tio, kan svensk rymdturism vara ett faktum. Då blir det möjligt för fler att åka ut i rymden, säger astronauten Christer Fuglesang på besök hos it-företagen Hi5, Office och upKeeper i Umeå.

När astronauten Christer Fuglesang kliver upp på scenen för att berätta om sina två rymdfärder som ende svensk hittills är det stor förväntan i stora salen hos Hi5, Office och upKeeper. Den årliga HOUSE-dagen hos Umeåföretagen har lockat över 200 besökare som vill höra mer om senaste it-trenderna.

På programmet står också föredraget med Christer Fuglesang som än så länge den ende svensk som haft möjlighet att åka ut i rymden. Men inom en nära framtid kan det bli fler svenskar som följer i hans fotspår då rymdturism kan bli aktuellt från Kiruna. I en tidigare artikel på InfoTech Umeå berättade Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden i Kiruna, att helt nya möjligheter till rymdresor väntar. Redan har 1 700 biljetter sålts till privatpersoner, universitet och företag inför kommande resor, menar hon.

Rymdturism inom fem eller tio år

– Med positivt tänkande kan det bli om fem år. Max tio år. Spannet är någonstans däremellan, säger Christer Fuglesang.

Men det finns några utmaningar som måste lösas, betonar han. Det brittiska företaget Virgin Galactic, grundat av Richard Branson, som vill arrangera turistresor till rymden måste få till sin teknik. Det kan bli om två år, tror Fuglesang.

– Sedan måste vi lösa en del legala problem om vem som är ansvarig. Det finns också ett exportförbud just nu från USA för rymdteknik men alla dessa saker ska nog gå att lösa, säger Christer Fuglesang.

Under föredraget berättar Christer Fuglesang med stor inlevelse om sina båda rymdresor. Här får åhörarna veta både stort och smått, allt från de forskningsuppgifter astronauterna har till vardagsbestyr som att träna, äta och gå på toaletten.

Tomas Härdin, Sebastian Sjöquist och Petter Karkea
Tomas Härdin, Sebastian Sjöquist och Petter Karkea är alla tre medlemmar i Umeå Modellraketklubb och vill gärna lyssna på astronauten Christer Fuglesangs berättelse om sina rymdfärder.

Bygger raketer själva

På första bänk sitter tre medlemmar från Umeå Modellraketklubb, Tomas Härdin, Sebastian Sjöquist och Petter Karkea. De berättar att de i sin klubb har två raketer och att de sommaren 2014 hade sin första lyckade uppskjutning.

– Det är jättekul att en svensk har varit ute i rymden. För oss är det viktigt att få ungdomar intresserade av rymdfart. Fuglesang är stor förebild för unga som håller på med rymdteknik, säger Petter Karkea, som till vardags studerar på Systemvetenskapliga programmet på Umeå universitet.

– Vi har två raketer som vi har byggt, och nu håller vi på med en tredje där vi gör allting själva. Vi gjuter, gör bränslet själva och använder 3D-printrar för att göra delar som ska vara i raketen, säger Sebastian Sjöquist, som är studiekamrat med Petter Karkea.

– Hur man gör hittar man på nätet, all information finns tillgänglig från NASA, det är bara att skala ner det, säger Tomas Härdin, som läst Teknisk datavetenskap och idag arbetar på it-företaget Codemill.

Efter Christer Fuglesang föredrag följer en lång frågestund, att rymdfärder intresserar många inom it-branschen är uppenbart. Och kanske börjar några av åhörarna också drömma om att en dag få råd att själva göra en rymdresa.

Nklas Tiger och Christer Fuglesang
Niklas Tiger, vd på Hi5, tackar astronauten Christer Fuglesang för hans medverkan.