Ökad kvalitet på kommunens service ger ett starkare varumärke

Ett starkt varumärke är värdefullt för en kommun. Men hur skapar man det? En mer modern logga och en slogan? Nej, varumärket är resultatet av hur man uppfattas av de man möter i olika situationer. Med högre kvalitet på kommunens service byggs varumärket inifrån, genom stabilitet och pålitlighet.

Allt fler kommuner blir allt mer medvetna om hur viktigt det är att tydliggöra sin identitet och sitt varumärke, om vad man står för när det gäller att stärka industri, handel, besöksnäring och att vara attraktiv för nya invånare. Det finns de som tror att det räcker med kosmetiska förändringar i form av en mer modern logga och en bra slogan.

- Varumärkesutveckling är mer än så, säger Bo Melin, VD på varumärkesbyrån Innovaform. Man brukar säga ”Man är inte vad man tror att man är utan vad man uppfattas att vara”.

I centrum för en kommuns varumärkes-utveckling står ett antal strategiska
framgångsfaktorer, däribland kvaliteten på den kommunala servicen. Rätt hanterade kan dessa faktorer användas för att utveckla ett starkare varumärke. Bo Melin fortsätter:

- För den som lyckas blir resultatet nöjda och stolta invånare, mer pengar i plånboken för såväl företag, privatpersoner och kommunen. Den kommunala servicen uppfattar invånarna som ett löfte, och infrias inte detta löfte tycker man inte att man får vad man betalar för.

Varför skriver företaget Infracontrol, som arbetar med IT-lösningar för infrastruktur, en artikel om kommunerna varumärkesbyggande? Jo, varumärkesbyggande handlar nämligen om att ge medborgarna en väl fungerande vardag där infrastrukturen fungerar. En annan del är att man har möjlighet att ta emot och hantera synpunkter och felanmälningar på ett smidigt sätt. Och där kan tjänsten Infracontrol Online vara ett bra hjälpmedel:

- Fler och fler kommuner ansluter sig till vår webbtjänst, säger Johan Höglund, VD för Infracontrol. Med Infracontrol Online kan man ta kontroll över alla tekniska system och hantera synpunkter från medborgarna. Det förenklar vardagen för alla och resultatet blir en ökad upplevd kvalitet på kommunens service som stärker kommunens varumärke genom stabilitet och pålitlighet.

• varumärke
  • kommun