Fler smakrika kalkonpålägg i butikerna

Många konsumenter har redan funnit vägen till Ingelsta Kalkons egna butiker. De flesta vill dock hitta fler varianter av smörgåspålägg av svenskt kalkonkött i livsmedelsbutikerna. Därför breddas nu sortiment med sex nya kalkonpålägg. Tre varmrökta: Alspånsrökt Kalkonbröst, Extrarökt Kalkonbröst och Kalkonbröst Pastrami. Två kallrökta: Kryddig korv, Pepparsalami och Kokt Peppar & Oliv Mortadella.

– Nu kan vi erbjuda konsumenterna ett helt unikt och variationsrikt sortiment av svenskt kalkonpålägg. Påläggen är utvecklade av våra egna kockar som till vardags arbetar i butikerna. Produkterna, har tidigare bara sålts i Ingelsta Kalkons butiker och i välsorterade dagligvarubutiker med manuell charkavdelning. Genom lanseringen i dagligvaruhandeln blir det magra och proteinrika kalkonpålägget tillgängligt för fler konsu-menter. Vi hoppas att alla konsumenter kan hitta sin egen favorit i det numera breda sortimentet av olika kalkonpålägg
, säger Eva Smidfelt, marknadschef på Ingelsta Kalkon.

Svenskt och närproducerat
Kalkonköttet är svenskt, närproducerat – de flesta av uppfödarna finns på traktorsavstånd från Brukstorp, Ingelstad på Österlen – och klimatsmart. Köttet i de varmrökta smörgåspåläggen är från kalkonens bröstmuskel. Det är helt och inte sammanpressat.
– Vi vill att konsumenterna ska vara trygga i sitt val av kalkonkött. Kvaliteten och ursprunget är oerhört viktigt för oss, säger Eva Smidfelt.

De tre varmrökta nyheterna är: Kalkonbröst med mild eller extra rökig smak av äkta alspån och Pastrami. Kallrökta nyheter: Kallrökt kryddig korv smaksatt med lök och Pepparsalami med smak av vitlök och tre olika sorters peppar och koriander. Den kokta nyheten är en Peppar & Oliv Mortadella med smak av grönpeppar och milda kalamata oliver.

I butik från vecka 13.
Pris: 24,90-27,90 kronor/ förpackning 90-110 gram.
Produkt- och receptbilder bifogas samt sex recept och produktfakta.