Premiär för Elin Häggbergs podcast: Teknikens under

Idag släpps första avsnittet av den nya podcasten Teknikens under! En storsatsning i samarbete med FEN (Female Engineer Network) där vi får följa Elin Häggbergs resa genom teknikens värld. Hur påverkar tekniken oss människor och på vilka sätt påverkar, förändrar och förvandlar det oss människor?

I veckans avsnitt av Teknikens Under: ”Smartphonegenerationen” – tar Elin reda på varför ungas användande av smartphones kan väcka mycket känslor i vuxensamhället. Vad säger forskare om effekten av mobilanvändandet och kan det faktiskt vara en bidragande orsak till att psykisk ohälsa bland unga har ökat de senaste åren?

FEN - samarbetspartner till podden är mycket stolta över denna storsatsning och framförallt glada att kunna vara en del av en teknikkvinnas drömprojekt. Att lyfta kvinnor i en mansdominerad bransch är något nätverket dagligen jobbat stenhårt med, en viktig del i pusslet för att skapa ett mer jämställt samhälle.

- Jag känner till Elin Häggberg sen tidigare då jag länge följt hennes blogg (teknifik.se), där hon visar på att teknik inte behöver vara för bara en viss typ av målgrupp. Teknik är för alla, därför var hon ett självklart val när vi förra året bestämde oss för att satsa ännu mer på FEN. Bland annat genom vår Advisory board för 2018. Vi måste ju ha med Elin på tåget tänkte jag, kvinnan med det stora drivet som dagligen bevisar att kvinnor är en mycket viktig del i utvecklingen. Att det mynnade ut i en podd är helt från Elins passion och driv, det är en ära att få arbeta tillsammans med henne, säger Tara Rashed - Marknadschef på Ingenjörsjobb och FEN.

Varannan vecka kommer vi kunna följa Elins resa genom teknikens värld där hon pratar om mycket intressanta ämnen med forskare, experter, journalister, tänkare och helt vanliga människor om hur tekniken påverkar, förändrar och förvandlar oss människor på olika sätt. Redan nu kan vi avslöja en liten teaser på att temat för andra avsnittet kommer handla om algoritmer och dess påverkan på oss människor. Missa inte det!

Lyssna nu

Podden finns att lyssna på via
Spotify
Acast