GPS och applikationer kan påverka lokalsinnet

En ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av INGO, visar att svenska folket tror att ny teknik påverkar den yngre generationens bilkörning negativt. Samtidigt fastslår undersökningen att 90 procent i kategorin 18-34 år använder GPS/applikationer för att hitta. Detta medan 37 procent i kategorin 56 år och uppåt väljer bort ny teknik.

På uppdrag av bensinbolaget INGO har Kantar Sifo kartlagt svenska folkets lokalsinne. Kartläggningen visar på stora generationsskillnader, både vad gäller lokalsinne men även i användningen av ny teknik för att hitta på vägarna runt om i landet. Undersökningen påvisar också starka samband mellan användandet av ny teknik och lokalsinne.

Kan tekniken påverka ditt lokalsinne?
Det råder skillnader i hur svenska folket hittar på landets vägar och det finns även stora skillnader när det kommer till ålder gällande användandet av GPS/applikationer. En majoritet, hela 90 procent, av de yngre (18-34 år) använder GPS/applikationer. Motsvarande siffra hos ålderskategorin 56 år och uppåt är 37 procent. Samtidigt fastlår undersökningen att hela 44 procent tror att ny teknik påverkar den yngre generationens bilkörning negativt. Undersökningen påvisar även att 16 procent av svenska folket (alla åldrar) upplever att lokalsinnet har blivit sämre av att använda GPS/applikationer.

Bra lokalsinne – en åldersfråga?
Hela 76 procent av Sveriges befolkning uppger att de har ett bra lokalsinne, främst män i ålderskategorin 56 år och uppåt. Men, samtidigt är det många som kör vilse, flest i ålderskategorin 18-34 år, där nästan sju av tio uppger att de kört vilse. Undersökningen visar även att den yngre generationen utesluter att fråga efter vägen om de kört vilse (53 procent).

Undersökningen är genomförd som en del av INGOs koncept ”Mannen utan lokalsinne” http:/www.mannenutanlokalsinne.se/.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo. Antal respondenter 1 043, riksrepresentativt urval. Målgrupp: körkortsinnehavare i åldern 18-80 år. Fältperiod: 30/8-17 tom. 4/9-17. Om fakta/siffror från undersökningen används måste källa anges: Kantar Sifo på uppdrag av INGO, alternativt Kantar Sifo/INGO.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Irmgard Mårtensson, Kommunikationschef
E-mail: irmgard.martensson@ingofuel.com
Mobil: + 46 70 375 42 35

INGO (tidigare JET) öppnade sina första automatstationer i Sverige redan 1978 och har sedan starten inriktat sig på att sälja drivmedel till ett lågt och rättvist pris. INGO finns representerat i Sverige med 246 automatstationer och i Danmark med cirka 130 automatstationer. Sedan 2012 ägs INGO av det kanadensiska bolaget Alimentation Couche Tard.