Ingrid Capacity tog första spadtaget för energilager i Sandviken kommun

Ingrid Capacity tog första spadtaget för energilager i Sandviken kommun

Ingrid Capacity, som tillsammans med bolaget BW ESS genomför en historisk utbyggnad av energilager i det svenska elnätet, har nu tagit ett första spadtag för etablering av energilager i Sandviken kommun. Energilagret beräknas att driftsättas under 2024.

Ingrid Capacity utvecklar och förvaltar nödvändig infrastruktur för mer flexibla elnät, främst genom att utveckla, äga och managera storskaliga energilager. Att färdigställa en lagringsanläggning tar cirka 1–2 år, vilket innebär att denna etablering är det snabbaste tillvägagångssättet att skapa ett flexibelt och resilient energisystem. Detta är inte minst viktigt vid en tidpunkt då energisystemet måste stärkas och göras flexibelt snabbt. Energilager är därav avgörande för att hantera elektrifieringen, och elektrifieringen av samhället är avgörande för att hantera klimatförändringar och säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft.

"Vi välkomnar Ingrid Capacitys etablering i Sandviken kommun. Det är en satsning på energilagring som medför ett stabilare, säkrare och billigare elsystem. Energilager bidrar till att stötta det lokala nätet och är en möjliggörare för omställningen till en fossilfri elektrifiering i samhället. Helt i linje med kommunens strategiska område - minskad klimatpåverkan”, säger Per-Ola Grönberg, kommunstyrelsens vice ordförande.

“Ingrid Capacity är mycket glada över etableringen av energilager i Sandviken kommun. Energilager behövs när vi ställer om till en allt mer oplanerbar energiproduktion då vi dels behöver kunna ta tillvara på energin när vi väl får den, men också för att kunna använda energin när vi vill använda den. Ingrid Capacity kan med energilagret stötta det lokala elnätet, med vår etablering i både Sandviken kommun och Gävle kommun kan vi göra det på flera ställen i Gävleborgs län”, säger Kajsa Nydahl, byggprojektledare på Ingrid Capacity.

Energilagret beräknas ha en effekt på 20 MW och totalt förbrukar nätbolaget Sandviken Energi cirka 70 MW. Det innebär att Ingrid Capacity kan bistå med nästan en tredjedel av elbehovet i nätet under en timme när förbrukningen är som högst.

“Ingrid Capacity är även mycket glada över det goda samarbetet med nätbolaget Sandviken energi och Sandviken kommun, och vi ser mycket fram emot realiseringen av projektet under 2024”, fortsätter Kajsa Nydahl.

För mediarelaterade frågor:

Ingrid Capacity: Sandra Lindholm-Wu, sandra.lindholm.wu@ingridcapacity.com, +46 72 505 2828

BW ESS: Hana Schoon, hana.schoon@bw-group.com, +65 9788 5629