Ingrid Capacity tog första spadtaget för nytt energilager i Värnamo

Ingrid Capacity tog första spadtaget för nytt energilager i Värnamo

Ingrid Capacity – som i partnerskap med BW ESS genomför en historisk utbyggnad av energilager i det svenska elnätet – har tagit det första spadtaget för en ny anläggning i Värnamo. Det nya energilagret kommer att ha en effekt på cirka 20 MW och beräknas vara i full drift under 2024.

Energilagret tar hand om elen när det är överskott, för att sedan ge tillbaka den till systemet när det råder brist. Lagret ökar nyttjandegraden av det befintliga systemet och minskar därför de långsiktiga kostnaderna för ny infrastruktur. Elsystemet blir dessutom stabilare, säkrare och flexiblare. Detta behov kommer att öka ju längre elektrifieringen fortskrider.

”Värnamo kommun arbetar för att vara en aktiv del i att bygga en grönare och mer hållbar framtid. Vi välkomnar därför Ingrid Capacitys etablering i vår kommun – energilagring är en del av den gröna omställningen och företaget bedriver en viktig verksamhet för att möta framtidens utmaningar och möjligheter inom energisektorn,” säger Tobias Pettersson, kommunstyrelsens ordförande i Värnamo kommun.

Ingrid Capacity har haft en bra dialog med Värnamo kommun och Värnamo Energi. I södra Sverige råder underskott på elproduktion samtidigt som vi nu ser att vind- och solkraft snabbt byggs ut. Den gröna omställningen ökar behovet av flexibla resurser som bland annat kan nyttjas för att hantera variationen i sol- och vindkraftsproduktion. På så sätt kan vi bygga ett effektivare elnät och minska systemkostnaderna”, säger Lisbet Ersson, projektutvecklingschef på Ingrid Capacity.

Totalt förbrukar nätbolaget Värnamo elnät cirka 50 MW som mest och Ingrid Capacitys anläggning har en effekt på 20 MW. Det innebär att Ingrid Capacity kan bistå med nästan halva elbehovet i nätet under en timme när förbrukningen är som högst.

Ingrid Capacitys mål är att stötta lokalnätet, för att skapa nytta lokalt, nationellt och internationellt. Tillgången på lokala flexibilitetsresurser kan användas för att kapa effekttoppar. Det sänker Värnamobornas kostnader och bidrar till ett mer motståndskraftigt elnät”, fortsätter Lisbet Ersson.

För mediarelaterade frågor:

Ingrid Capacity: Sandra Lindholm-Wu, sandra.lindholm.wu@ingridcapacity.com, +46 72 505 2828

BW ESS: Hana Schoon, hana.schoon@bw-group.com, +65 9788 5629

Om Ingrid Capacity:

Ingrid Capacity är ett tech- och energibolag inom flexibla resurser och energilagring i Europa. Vi ökar nyttjandegraden och stabiliteten i elnätet och möjliggör elektrifieringen av samhället, vilket är en förutsättning för den gröna omställningen. Ingrid Capacity har idag drygt 200 MW under uppbyggnad, över 200 MW på väg in i byggfas och en total utvecklingspipeline om 2,6 GW.

Om BW ESS:

BW ESS är ett dedikerat energilagringsföretag med en globalt diversifierad projektportfölj som omfattar över 400 MWh under uppbyggnad och över 1 GW projekt som är på väg in i byggfas. Genom sitt nätverk av investeringar och partnerskap stödjer BW ESS ytterligare utvecklingen av flera betydande pipelines. Företaget kombinerar fördelarna med skalning och centralisering på plattformsnivå, med lokala utvecklingspartners, leverantörer, entreprenörer och finansiella institutioner, för att leverera marknadsledande BESS-projekt. BW ESS är en del av BW Group, ett globalt företag inom energi- och maritim infrastruktur med en växande portfölj av investeringar i ren energi, inklusive batterier, solenergi, havsbaserad vindkraft och biogas.