Påminnelse: Politikerutfrågning om asylpolitiken 30 maj

Påminnelse: Politikerutfrågning om asylpolitiken 30 maj

- Hur kan en rättsstat acceptera att människors rätt till asyl bedöms efter en lag som inte fanns när de sökte asyl?

- Varför omprövas inte beslut som bygger på underkända bedömningar och/eller är uppenbart orimliga?

- Har ditt parti några planer på att minska rättsosäkerheten i migrationsprocessen – och i så fall hur?

- Är det i överensstämmelse med mänskliga rättigheter att kvinnor förväntas anpassa sig till talibanernas kvinnofientliga regler och kultur?

- Hur garanterar ni att barnens egna asylskäl tillvaratas?

- På vilket sätt tycker ni att integrationen stärks genom tillfälliga uppehållstillstånd och hårda villkor för familjeåterförening?

- Många flyktingar har, trots avslag, starka asylskäl och kan inte "återvända". Andra har inget land som tar emot dem. Hur tänker ditt parti omkring dessa flyktingar och skuggsamhället?

Detta är några av de frågor som civilsamhället önskar svar på vid hearingen den 30 maj. Då anordnar Etikkommissionen i Sverige en hearing med fem riksdagspartier.

"Det har varit ovanligt svårt att få ihop en politikerpanel i år" säger Anita D'Orazio, eldsjälen bakom hearingen. "Det är tråkigt att inte fler partier ville ställa upp."

"Kanske blir det den enda politikerutfrågningen om asylpolitiken inför valet", säger Ingrid Eckerman, grundare av nätverket Stoppa utvisningarna till Afghanistan! "Därför är jag väldigt glad att vi kan filma utfrågningen och lägga ut den på Stöttepelarens youtubekanal. Då kan alla få reda på vad partierna säger i kväll."

Moderator: Lisa Pelling, Arena Idé

Kommentator: Victor Edling, jurist

Politiker:

Martin Ådahl (C)
Emilia Töyrä (S)
Maria Ferm (MP)
Lorena Delgado Varas (V)
Martin Ängeby (L)

Civilsamhället:

ABF i Stockholm
Etikkommissionen i Sverige
Flyktinggruppernas riksråd (FARR)
Asylkommissionen
Refugees Welcome Stockholm
Skyddsvärnet i Göteborg
Stöttepelaren
Stoppa utvisningarna till Afghanistan!

Kontakt: Annette Rosengren 070 550 55 71 rosengren.annette@gmail.com
Anita Dorazio anita.dorazio@gmail.com

Foto Kalle Larsson

Anita D'Orazio har arbetat med flyktingar sedan 1970-talet. Hon varit med och grundat en rad asylrättsorganisationer och fått motta flera priser.

Stoppa utvisningarna till Afghanistan! (hemsida)
Stoppa utvisningarna till Afghanistan! (facebookgrupp med över 24 000 medlemmar)
Stöttepelaren - stödförening för ensamkommande barn och unga
How safe is Afghanistan? (Konferens 2018)