En av de bilder som visades under symposiet "Den onödiga flyktingkrisen ur ett barnperspektiv" vid BUV-konferensen 5.11.2021

"Sverige bedriver systematiska brott mot barnkonventionen” enligt Den onödiga flyktingkrisen

Kommande evenemang: Stockholm 11 och 12 november, Umeå 13 november, Lund 14 november. Se nedan och kalendarium.

Vid ett symposium under den så kallade BUV-konferensen 4 – 5 november presenterades den nyutkomna boken ”Den onödiga flyktingkrisen – rättssäkerheten, civilsamhället och flyktingarna 2015 – 2021”.

Temat för årets konferens var barnkonventionen, och föreläsarna anlade också barnperspektiv vid sin presentation av innehållet boken. Barnkonventionen är svensk lag sedan 1 januari 2020. Det är uppenbart att Sverige, när det gäller flyktingbarn, medvetet bryter mot en rad artiklar i barnkonventionen.

Forskarna som lyssnade på presentationen blev djupt berörda. ”Jag kunde inte tro att det är så hårt” sade en av dem, som av och till stängt av skärmen för att orka.

Moderator var f.d. socialchefen och socialdemokraten Carin Flemström. Hon ifrågasatte också hur en domstol kan kalla upprepade våldtäkter på en inlåst pojke för ”misshandel”. Kan pojkar verkligen inte våldtas?

Läkaren Ingrid Eckerman beskrev skandalen med de medicinska åldersbedömningarna. Den granskningskommitté som tillsatts av justitieminister Morgan Johansson kom nyligen till samma slutsats som tidigare civilsamhället och forskare: att det inte finns något vetenskapligt underlag för den metod som Rättsmedicinalverket valde 2017, och som fortfarande används.

Birgitta Göransson, psykolog och f.d. kriminalvårdsdirektör, beskrev den rättsosäkerhet som lett till psykisk ohälsa och självmord hos många av de unga ensamkommande. Hennes erfarenhet är att migrationsdomstolarna, till skillnad från andra domstolar, inte gör någon självständig värdering av bevisning.

När Solveig Freudenthal, folkhälsoforskare, berättade om hur multihandikappade barn dumpades på en flygplats i främmande land, utan vare sig ytterkläder eller mediciner, var det många som drog efter andan.

Synen på våra flyktingar i allmänhet och de ensamkommande afghanska ungdomarna i synnerhet börjar alltför mycket likna vad som hände i Tyskland på 30-talet. Men idag kan ingen säga ”jag visste inte”!

BOKSLÄPPEN FORTSÄTTER

Stockholm 11 november: Möt några av författarna!
OBLIGATORISK ANMÄLAN till info@onodigaflyktingkrisen.se
Kl. 19.15 – 20.30, Hedengrens bokhandel i Sturegallerian. Porten Grev Turegatan 13A ligger bredvid restaurang Tures. Hedengrens finns på höger sida. Arr: Migra förlag och redaktionen.
Medverkande: Ingrid Sillén, Solveig Freudenthal, Ingrid Eckerman, Åke Lamm, Brita Landoff, Elisabet Rundqvist.

Stockholm 12 november: Panelsamtal om flykt
Kl. 17-20, Indio Cinema, Hornstulls strand 3. Panelsamtal efter visning av filmen Flykt. Arr. Svenska Afghanistankommittén. Medverkande bl.a. Ingrid Eckerman.

Umeå 13 november: Den onödiga flyktingkrisen och dom som stod kvar
Kl. 13.30 – 15.30, Stadsbiblioteket Väven, Storgatan 46 A. Arr: Umeå Stadsbibliotek, Studieförbundet Bilda, Vän i Umeå, Sosum (Socionomernas studentförening)
13.30 När flyktingar kom till Umeå, när de fick stanna och när de tvingades fly vidare. Panelsamtal med politiker och representanter från civilsamhället.
14.00 De som stod kvar hos flyktingarna när Sverige ville bli kvitt dem. Författaren Thord Eriksson berättar om sin bok Dom som stod kvar.
14.50 Hur makthavarna skapade en kris för barn, ungdomar och civilsamhället. Ingrid Eckerman berättar om bokprojektet ”Den onödiga flyktingkrisen – rättssäkerheten, civilsamhället och flyktingarna 2015-2021”.

Lund 14 november: Sociala perspektiv på "flyktingkrisen"
Kl 13.30 – 16.00, Martas café, S:t Petri Kyrkogata 6, Stadsbiblioteket. Arr: Redaktionen och lokala hjälpare.
13.30 Välkommen och samtal om boken. Moderatorn Bertil Egerö, docent em. och f.d. god man, samtalar med Ingrid Eckerman, läkare och redaktör för boken.
14.00 Skuggsamhället. Carin Flemström, f.d. socialchef, förtroendevald (S), redaktionskommittén.
14.20 Flyktingarnas boende – utveckling av försummade stadsdelar. Hans Swärd, professor em., Centralförbundet för socialt arbete (CSA).
15.10 Tusen röster: barnfamiljernas situation. Anna Lindberg, forskare, Österlens stödförening för flyktingar.
15.30 Att ha en ung vän i Ghazni. Märta Råberg, specialpedagog och kontaktperson för många ungdomar. 15.50 Reflexioner från riksdag och lokalsamhälle. Rasmus Ling och Nils Nyberg, båda Miljöpartiet.

Media äger rätt att återge texten med angivande av källa.
Kontakt: Ingrid Eckerman info@onodigaflyktingkrisen.se 070 557 31 93