Illustration: Trafikverket

Sörredsmotet, ny avfart till Volvo

Inhouse Tech har fått uppdraget att konstruera 4 broar och 2 stödkonstruktioner vid Sörredskorsningen på väg 155. Korsningen byggs om till två plan för att öka trafiksäkerheten samt förbättra för kollektivtrafiken.

Väg 155, Torslandavägen, är en viktig förbindelse mellan de centrala delarna av Göteborg och Torslanda. Både verksamheter och bostadsområden har ökat och kommer att öka i området och gör att vägen är mycket trafikerad, den har även pekats ut i tidigare studier som en av de mest olycksdrabbade lederna i Göteborg.

Projektet omfattas av bland annat en ny trafikplats för av- och påfart för väg 155 bestående av en ny bro över vägen och Volvospåret, samt tillhörande rampbroar. Inhouse Tech har tidigare konstruerat samtliga broar i samband med att väg 155 till Torslanda/Hjuvik har byggts ut.