Nyhet -

Inicio deltar i All Digital Week med workshop om Data och Integritet den 20/3 samt Öppet Hus den 22/3

Den årliga kampanjveckan All Digital Week syftar till att stärka den digitala kompetensen i Europa. Skolor, bibliotek, kompetenscenter och ideella föreningar anordnar seminarier och workshops om hur man kan utveckla färdigheter och förhållningssätt för att tackla den digitala omställningen och dess effekter på samhället, arbetslivet och utbildningsväsendet. Inicio bidrar till de två breda teman som är aktuella för 2018 med en workshop och öppet hus:

Bygg förtroende för teknik genom att utveckla kritiskt tänkande och mediekunskap (inklusive att vara medveten om och bekämpa falska nyheter, hatiska budskap och missbruk av sociala medier.

Utveckla ett livslångt lärande för att förbättra digitala färdigheter i en ständigt föränderlig och alltmer digitalorienterad ekonomi.

Inicio är en av medarrangörerna till The Glass Room Experience på Kista Bibliotek den 20-23 mars med temat Integritet och Säkerhet på Internet. Veckan erbjuder många tillfällen att lära sig mer i Data Detox baren och olika presentationer, t ex om GDPR, den nya europeiska dataskyddsförordningen som träder i kraft den 18 maj i år.

Hur fungerar nätverk för kommunikation? Vad händer när det sitter sensorer i alla offentliga platser och byggnader? Kan jag bygga ett eget “sakernas internet”? Hur kan grundläggande kunskap om elektronik och lödning ge mig möjlighet att påverka min närmiljö?

20 mars kl.13.00 – 16.00 Kom och delta i Inicios workshop (drop in) i Kista bibliotek där vi utforskar och delar kunskap om sensorer, nätverk med mera utifrån våra egenutvecklade Bubble Nodes.

Aktiviteterna arrangeras i samarbete med Digitala Biblioteket, Unga IT-värdar, DFRI (Föreningen för digitala fri- och rättigheter) och Tactical Technology Collective. Se hela programmet här.

Det andra temat för All Digital Week 2018 – Att utveckla ett livslångt lärande för att förbättra digitala färdigheter - är vad Inicio arbetar med dagligen. Vi passar därför på att hålla ett Öppet hus den 22 mars för att fira och informera våra samarbetspartners, sponsorer, mentorer och sympatisörer vad vi gör och våra planer framöver. Vi har flera spännande initiativ och evenemang att berätta om!

22 mars kl.16.00 – 19.00 Kom och träffa Inicio @Meetinicio på Kista Mentorspace®
Anmäl att du kommer – och ta gärna med en nyfiken kollega eller vän!