Hur rent är ditt tangentbord och din datormus?

En undersökning som Initial utfört visar att den nya trenden att äta framför datorn försämrar hygienen på kontoret

Initial, ett av Sveriges ledande företag inom hygientjänster och toalettprodukter, presenterade idag testresultat som visar att tangentbordet och datormusen är de smutsigaste ställena på skrivbordet.

Prover från skrivbord i ett antal olika kontorsmiljöer visade att de infektionsspridande bakterierna på datormöss var mer än tre gånger så många som på toalettsitsar, och dubbelt så många som på spolknappar på toaletter. Tangentbord, telefoner och kontorsstolar testades också och det visade sig att tangentbordet var det näst vanligaste stället för bakterier. Detta visar att det finns ett behov av hygienserien UltraProtect som snart lanseras i Sverige.

Av de skrivbord som testades fann Initial att 40 procent hade minst ett föremål med mycket höga bakterienivåer och smutsiga ytor som innebar en risk för korskontaminering. Man fann också att män hade smutsigare arbetsplatser, med en genomsnittlig ytkontaminering som var mer än 40 procent högre än på kvinnornas skrivbord.

Initial tror att den ökande trenden att äta lunch framför datorn gör arbetsplatserna mindre hygieniska och att detta ökar risken för sjukdom. Handhygienen är avgörande när det gäller att förhindra sjukdom, och Initial rekommenderar därför att man regelbundet tvättar händerna och torkar av ytorna på arbetsplatsen med en antibakteriell rengöringsduk eller gel för att förhindra korskontaminering.

Peter Barratt, teknikchef på Initial Hygien, kommenterar: – Nuförtiden är det vanligt att anställda tillbringar lunchrasten med att surfa runt framför datorn eller jobba samtidigt som de äter. Smulor och andra matrester hamnar över hela arbetsplatsen, men speciellt på datormöss och tangentbord, vilket gör dem till idealiska platser för bakterier och andra mikroorganismer som kan frodas och föröka sig. Eftersom de är elektriska apparater rengör man dem dessutom inte så ofta eller så noga som andra delar av kontoret, eller som själva skrivbordet.

Initials befintliga utbud av hygienprodukter erbjuder det mest effektiva skyddet mot korskontaminering av skadliga bakterier. Vi kommer inom kort att lansera en ny serie – UltraProtect (rengöring för händerna i form av gel eller skum, rengöringsdukar för händer eller ytor) – som dödar bakterier genom att förstöra deras cellstruktur och som formar en osynlig barriär mot en rad olika bakterier och virus. Till skillnad från andra rengöringsprodukter ger de ett fortsatt skydd mot ny bakteriekolonisation i uppemot 6 timmar på händer och 24 timmar på hårda ytor.

Craige Allen, Marknadschef.

E-post: craige.allen@rentokil-initial.com

Tel: 08-410 47 314

• Brott, juridik, rättsfrågor

• handdesinfektion
  • handhygien
  • smittspridning
  • vinterkräksjukan
  • initial
  • rentokil

Rentokil Initial är en världsledande serviceleverantör inom textil, hygien och skadedjurskontroll och bedriver verksamhet mer än 50 länder i Europa, Nordamerika, Asien samt Afrika. Företaget har cirka 66 000 anställda och är börsnoterat på London Stock Exchange.

Rentokil Initial i Sverige opererar under varumärkena Rentokil och Initial. Mer information finns på www.initial.se och www.rentokil.se