94 miljoner till tillväxtsatsning

Region Örebro län tillsammans med Inkubera och Alfred Nobel Science Park kraftsamlar nu för att skapa ännu snabbare tillväxt bland regionens mest innovativa bolag. Företagen med störst tillväxtpotential får skräddarsydda insatser med spetskompetens från de fem regioner i östra Mellansverige som ingår i projektet. Totalt handlar det om 94 mkr för utveckling av samverkansstrukturer ochökad tillväxt. Regionerna själva står får hälften av finansieringen. Tillväxtverket skjuter till den andra halvan.

Projektet heter Växtzon II och är fortsättning på Växtzon I som genomfördes under tre år fram till mars i år. Projektet blev så lyckosamt att man nu gör en ny satsning på ytterligare tre år.
– Växtzon har inneburit att flera av de mest spännande bolagen i regionen fått ytterligare vind i seglen, säger Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera. Bolagen har till exempel kunnat lansera sina produkter och tjänster snabbare och kommit ut på flera nya exportmarknader. Vi har kunnat påskynda tillväxten i fler bolag, större bolag och på ett effektivare sätt.

Utöver de konkreta insatserna för bolagen, ser Julie att projektet även får mer långsiktiga positiva konsekvenser. Genom att öppna upp gränserna till fler regioner, får de företag som ingår som piloter i projektet tillgång till ett större kontaktnät och en större kompetensbas. Totalt ingår 13 inkubatorer och science parks från Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Strängnäs, Uppsala, Västerås, Karlskoga och Örebro i Växtzon II.

– För oss innebar Växtzon I att vi utvecklade våra processer och arbetsmodeller. Nu ser vi fram emot ytterligare intensifierat samarbete över regiongränserna under Växtzon II. Detta gäller även spetsforskning, bland annat med Örebro universitet, säger Julie.

Det övergripande syftet med projektet är att bygga metoder och strukturer för att så effektivt som möjligt skapa hållbar tillväxt. Fokus när projektet nu går in i fas två, är att undanröja tillväxthinder i form av kapitalförsörjning, kompetensförsörjning, internationalisering och hållbarhet.
– För oss i Örebroregionen är det här en jätteviktig satsning, säger Irén Lejegren (S), ordförande för Nämnden för regional tillväxt. Genom att öppna gränserna och hjälpa varandra, kan vi göra större nytta för bolagen så att de kan växa ännu snabbare. I slutänden betyder det såväl större intäkter som fler arbetstillfällen för regionen. Dessutom skapar vi flera nya kontaktvägar mellan på universitetet och näringslivet.

Inkubera är Örebroregionens företags- och tillväxtinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad affärsrådgivning och utvecklingsstöd för företagssatsningar med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubatorn i regionens framväxande science park miljö Alfred Nobel Science Park med verksamhet i Örebro och Karlskoga. www.inkubera.se