Innovatören bakom klickväggen utsedd till Örebro läns stipendiat av SKAPA Utvecklingsstipendium

Peter Lindberg, som utvecklat klickväggen PLWALL, har utsetts till Örebro läns stipendiat av SKAPA Utvecklingsstipendium 2012. Nu väntar en plats i riksfinalen som går av stapeln senare i höst. Där kan klickväggen tilldelas det nationella stipendiet.

I fredags, den 29 juni, tilldelades Peter Lindberg och hans bolag P Lindberg Förvaltning SKAPA Utvecklingsstipendium för sin klickvägg PLWALL. Stipendiaten presenterades av Almi Företagspartner Mälardalen i Örebro län och juryns motivering löd:

Med ett nytänkande inom en väletablerad bransch där erfarenheter från närliggande produkter tagits tillvara har uppfinnaren skapat helt nya möjligheter att bygga innerväggar. Produkten ger en påverkan på hela byggnadsprocessen som blir snabbare, effektivare och kan utföras med förhöjd kvalitet. Marknaden för denna produkt är mycket stor och flera större producenter och byggbolag har redan visat intresse. Uppfinnaren har ett stort driv med tydlig marknadsfokus och vi bedömer att denna produkt kommer att bli kommersiellt mycket framgångsrik.

Det regionala SKAPA Stipendiet i Örebro Län tilldelas 2012 till Peter Lindberg och Klickvägg.

Revolution för byggandet av innerväggar

Klickväggen består precis som vanliga innerväggar av en gipsskiva, men väggen är även försedd med en list som gör att väggskivorna fäster i varandra. Konceptet är patenterat och utvecklas sedan 2011 i företagsinkubatorn Inkubera i Örebro. Den totala marknaden i Sverige bedöms ha ett värde på omkring 500 miljoner kronor. Bakom klickväggen står Peter Lindberg, som har lång branscherfarenhet från bland annat Moelven Eurowand och NCC.

- Det är ett stort erkännande att klickväggen utses till Örebro läns bästa uppfinning och ytterligare ett bevis på att konceptet har en god marknadspotentialen, säger en mycket nöjd Peter Lindberg. Klickväggskonceptet innebär något av en revolution för byggandet av innerväggar med enklare montering, kraftigt reducerad byggtid och positiva effekter på arbetsmiljön. Slutresultatet består av väggar färdiga att måla eller tapetsera.

Bästa renoveringsprodukt

Det är inte första gången som klickväggen prisas. I november förra året utsågs den till bästa renoveringsprodukt i tävlingen ”Professionell renovering”, arrangerad av SABO. Som länsfinalist av SKAPA Utvecklingsstipendium tilldelas P Lindberg Förvaltning 20 000 kronor, samt ett diplom. Senare i höst åker bolaget till Stockholm för att delta i riksfinalen, där de möter 23 andra länsfinalister i kampen om att erhålla det nationella stipendiet.

Även förra årets vinnare antagen till Inkubera

SKAPA Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Även förra årets länskandidat var antagen till Inkubera; D-Safety som med sin mobila trygghetsapp SoftAlarm tog hem andraplatsen i riksfinalen.

Bild: Stipendiaten Peter Lindberg till höger och kollegan Ulf Tångring till vänster.

P Lindberg Förvaltning

Ulf Tångring, projektledare, telefon: 070-899 09 92, e-post: ulf.tangring@plwall.se

Inkubera

Mikael Melitshenko, affärsutvecklare och tf VD,  telefon: 070-795 78 84, e-post: mikael@inkubera.se

• peter lingberg
  • klickvägg
  • plwall
  • p lindberg förvaltning
  • skapa utvecklingsstipendium
  • örebro läns kandidat
  • almi företagspartner mälardalen
  • innerväggar
  • byggprocess
  • gipsskiva
  • bästa renoveringsprodukt
  • sabo
  • d-safety
  • trygghetsapp
  • softalarm
  • uppfinning

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Örebro Science Park och Karlskoga Science Park.