Inlandsbanan skjuter fram sommarens trafikstart

Inlandsbanan skjuter fram sommarens trafikstart

Mot bakgrund av det nya coronaviruset och den uppmaning som Folkhälsomyndigheten gått ut med om att undvika icke nödvändiga resor så har Inlandsbanan beslutat att skjuta fram starten för sommarens trafik.

Inlandsbanan har efter utbrottet av covid-19 haft ambitionen och arbetat för att kunna genomföra sommartrafiken som planerat, dvs med start den 15 juni. I dagsläget ligger en avrådan från Folkhälsomyndigheten om icke nödvändiga resor vilket gör att Inlandsbanan skjuter fram trafikstarten.

Sommarens trafik planeras istället att starta 6 juli och slutdatum 23 augusti står fast. Inlandsbanans sommartrafik är något som engagerar och påverkar många, både direkt och indirekt.

- Vi ser i rådande läge att det blir svårt att så snart som 15 juni starta trafiken och anser oss nödgade att fatta detta beslut med god marginal så att det blir bästa möjliga utgång för alla som påverkas. Det handlar inte enbart om våra egna resurser, utan även samarbetspartners och resenärer som ska få fatta genomtänkta beslut i god tid. Resenärer som påverkas kommer att erbjudas fri ombokning, antingen till senare i sommar eller till sommaren 2021, och om inget av detta önskas har de naturligtvis rätt till fri avbokning, säger Elena Jönsson, Chef Destination Inlandsbanan AB.

Inlandsbanan har gränsöverskridande paketresor som påverkas av både svenska och norska myndigheters beslut. Samtidigt kommer den i vanliga fall stora tillströmningen av utländska turister i sommar eventuellt att utebli. Normalt sett brukar Inlandsbanan ha cirka 20 procent internationella resenärer.

- Vi är övertygade om att vi har en bra produkt även för dessa tider och har förhoppningar om den inhemska turismen. Inlandsbanan sträcker sig genom vidsträckt natur och vi ser ett ökat intresse för både vandring, tågluff till fjällen och allt vad naturen har att erbjuda utan att träffa alltför mycket andra människor. Vi tror att fler inom landet kommer att ta chansen att uppleva dessa orörda delar av Sverige i sommar, och vår målsättning är som alltid att erbjuda våra resenärer trygga, hållbara och säkra resor säger Elena Jönsson.

För de resenärer som hellre vill uppleva Inlandsbanan nästa år så är flera paketresor redan nu bokningsbara, bland annat är Jokkmokks vintermarknad och Vildmarkståget Valborg. Fler resor för 2021 publiceras löpande på hemsidan. En nyhet för nästa års sommarsäsong är att den förlängs med en vecka från 10 till 11 veckor.

Fakta Inlandsbanan

Sommarsäsong 2020 6 juli – 23 augusti

Inlandsbanan går genom sju olika landskap: Värmland, Dalarna, Härjedalen, Hälsingland, Jämtland, Ångermanland och Lappland.

Banans originalsträcka är 1 296 kilometer, från Kristinehamn till Gällivare.

Elena Jönsson, Chef Destination Inlandsbanan AB, 070-630 31 75, elena.jonsson@inlandsbanan.se