Människor vill åka tåg även på skogen

Människor vill åka tåg även på skogen

Den 22 december 2016 startade Inlandsbanan med dagliga avgångar Östersund och Mora, tur och retur. Totalt har 4 473 resenärer åkt sträckan sedan trafikstart tom februari vilket är 14 % upp jämfört med föregående år.

Succé i Dalarna

Pendeltrafiken som i projektform startade den 9:e januari mellan Orsa-Mora samt Åsarna-Östersund har haft 2 838 resenärer sedan trafikstart. Dalarna har visat sig vara en braksuccé medan pendlingen från Åsarna med den tidiga tidtabell som ligger idag tyvärr inte uppfyller förväntningarna.

- Antagligen behövs både kortare restid och senare avgångstid än dagens 06.13 från Åsarna för att locka resenärer, säger Peter Ekholm vd Inlandsbanan AB.

-Det är dock inte möjligt att korta restiderna i vinter men till en framtida upphandlad modern persontrafik på Inlandsbanan 2019 är en restid mellan Svenstavik – Östersund på mindre än 45 min målsättningen, avslutar Peter.

Projektet kommer att pågå fram till och med den 11:e juni då Inlandsbanans sommartrafik mellan Mora-Gällivare tar över.

Peter Ekholm, Vd, 063 – 19 31 01, peter.ekholm@inlandsbanan.se