Ny vd för Inlandsbanan

Ny vd för Inlandsbanan

Peter Ekholm tillträder den 1 februari 2016 som ny vd för Inlandsbanan AB och dess två dotterbolag Inlandståg AB samt Destination Inlandsbanan AB.

Peter Ekholm kommer närmast från Skistar AB och Visit Vemdalen där han arbetat som sportchef i Klövsjö och projektledare för Snötåget sedan 4 år tillbaka. Under Peters tid i Vemdalen har destinationen utvecklats starkt och kollektivtrafiken mellan Östersund-Mora har fördubblats.

- Vi är glada över att få en ny stark vd till Inlandsbanan. Peter har goda meriter och erfarenhet från både tågtrafik och besöksnäring. Vi vill även passa på att tacka Otto Nilsson för den starka grund han byggt upp under sina fem år som vd och tycker Peter har en bra profil för att fortsätta att utveckla Inlandsbanan att bli en drivkraft för inlandet, säger Caisa Abrahamsson ordförande i Inlandsbanan AB:s styrelse.

- Jag är mycket glad över att få tillträda tjänsten som vd för Inlandsbanan. Det kommer att bli en spännande och utmanande resa att få börja arbeta med tågtrafik och järnväg och tillsammans med ägare och medarbetare så tror jag vi kan göra en skillnad för Norrlands inland, säger Peter Ekholm.

Caisa Abrahamsson, Styrelseordförande Inlandsbanan AB, 070-595 00 26, caisa.abrahamsson@inlandsbanan.se