Ökat tågresande trots taskig kalender

Ökat tågresande trots taskig kalender

Den 22 december startade Inlandsbanan med dagliga avgångar Östersund och Mora, tur och retur. Från starten fram till 8 januari har i snitt 95 resenärer rest med Inlandsbanan per dag, vilket är tre procent fler än föregående år.

Totalt under perioden har 1 635 resenärer åkt med dagtåget. Statistiken är exakt jämförbar med föregående år då antalet trafikdagar är lika många.

Mycket glädjande resultat

- Att vi trots sen bokningsstart och ogynnsam kalender har haft fler resenärer över jul- och nyårshelgen än föregående år är ett bevis på att människor vill åka tåg även i skogen. Det här stärker våra ambitioner att framtidens kollektivtrafik tillhör järnvägen även i inlandet, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

I går var det också premiär för pendeltrafik på sträckorna Åsarna-Östersund och Orsa-Mora.

- Det finns ett medborgarförslag i Orsa kommun om att utvärdera kollektivtrafik mellan Orsa och Mora på järnväg. Därför känns det extra roligt att vi tillsammans med kommunerna kan undersöka hur och om människor vill resa kollektivt på järnvägen Inlandsbanan mellan Orsa och Mora, avslutar Peter.

Peter Ekholm, Vd, 063 – 19 31 01, peter.ekholm@inlandsbanan.se