Vid tågstationen i Kåbdalis. Här i Blåfjell stugby bor resenärerna under paketresan "Jokkmokks marknad".

Stort intresse för tågresa till Jokkmokks marknad

90 personer!... så många resenärer på paketresan till Jokkmokks marknad har det inte varit på flera år.

29 januari, klockan 08.15 avgår två motorvagnar från Västra station i Östersund med 90 resenärer som ger sig iväg på ett gnistrande vinteräventyr längs Inlandsbanan till Lappland.

Efter ett uppehåll 2016 arrangerades resan i fjol med cirka 30 resenärer.

– Det är underbart att vi har så många resenärer som 90 stycken i år, inte sedan 2013 har vi haft så många på den här paketresan. Norrland är ett populärt resmål och att ta sig dit med Inlandsbanan ger ett mervärde. Det är hållbart att resa med tåg och roligt att resa tillsammans med andra, säger Eva Palmgren, tf chef för Destination Inlandsbanan AB.

Mer än två tredjedelar är svenska resenärer och resterande kommer från Tyskland, Holland, Storbritannien och Frankrike.

Huvudattraktionen på resan är den anrika Jokkmokks marknad som i år arrangeras för 413:e gången och har temat arktisk gastronomi. Paketresan innehåller flera pärlor, bland andra en guidad tur på Jokkmokks Tenn och en heldagstur till Icehotel i Jukkasjärvi.

– Paketresan är den enda persontrafik vi kör norrut från Östersund under vintersäsongen. Det är en viktig signal i Inlandsbanans långsiktiga arbete med att bedriva åretrunttrafik och verka för att stödja tillväxten längs hela banan, säger Eva Palmgren.

Eva Palmgren ansluter till paketresan på tisdagen och det finns möjligheter till intervjuer med henne på plats, utifrån programmet (för program se resurslänkar).

Vill du veta mer eller träffa Eva för en intervju, kontakta gärna:

Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB, 063 – 19 31 75, eva.palmgren@inlandsbanan.se