Årsstämma och delårsrapport januari–mars 2013

Inlandsinnovations årsstämma hölls den 26 april i Östersund

Till ordförande i styrelsen omvaldes Leif Zetterberg och till ledamöter i styrelsen omvaldes Wilhelm Geijer, Maria Hallman, Bengt-Erik Lindgren, Yvonne Lövbrand, Elisabeth Norman och Robert Taflin. Nyvalda ledamöter i styrelsen är Per Hollander och Gunilla Nordlöf.

Stämman beslutade att ingen utdelning till ägaren svenska staten ska lämnas utan att vinsten i sin helhet balanseras i ny räkning. Resultat efter skatt för helåret 2012 uppgick till 5 miljoner kronor. Den 31 december 2012 uppgick eget kapital i bolaget till 2 020 miljoner kronor, varav årets vinst utgjorde 5 miljoner kronor.

Inlandsinnovation presenterade sin första hållbarhetsredovisning, som en del av årsredovisningen 2012.

Delårsrapport januari–mars

• Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 27 miljoner kronor, exklusive orealiserade övervärden i kortfristiga och långfristiga placeringar.
  • Det totala kassaflödet uppgick till 12 miljoner kronor.
  • Likvida medel och kortfristiga placeringar vid kvartalets slut uppgick till 1 642 miljoner kronor.
  • Under kvartalet tecknade Inlandsinnovation 6 investeringsavtal avseende ägande i Ekonord Invest AB, Idea2Innovation Sweden AB, Movinto Fun AB, Örndalen Exploatering AB, Ekoväst Invest AB och det lokala tillväxtbolaget Startkapital i Norr AB.
  • Sedan verksamheten startade hösten 2011 har Inlandsinnovation, till och med första kvartalet 2013, investerat i ägarkapital med totalt 103 miljoner kronor i fjorton bolag, lånat ut 215 miljoner kronor samt tillskjutit 5 miljoner kronor i form av en förlagsinsats.
  • Inlandsinnovations investeringar består dels av direkta investeringar i ägarkapital och lån till portföljbolag och dels av indirekta investeringar i form av lån till Norrlandsfonden, förlagsinsats i Övre Norrlands Kreditgarantiförening och lån till lokala tillväxtbolag.

För mer information kontakta vd Gunnar Olofsson eller ekonomichef Barbro Ederwall, telefon 0771-15 01 80.