Inlandsinnovation kraftsamlar kring lokala tillväxtbolag

Inlandsinnovation blir delägare i investmentbolaget Startkapital i Norr AB. Satsningen ingår i en långsiktig kraftsamling kring lokala tillväxtbolag i norra Sverige.

Lokala tillväxtbolag, ofta kallade tillväxtkassor, är en affärsmodell som bygger på delat finansiellt risktagande och lokalt riskvilligt kapital. Samverkansformen skapar gynnsamma förutsättningar för tillväxt och är anledningen till Inlandsinnovations beslut att kraftsamla kring lokala tillväxtbolag.

Nu investerar Inlandsinnovation i ytterligare ett lokalt tillväxtbolag. Denna gången i Startkapital i Norr AB. Startkapital ägs tillsammans med bland andra nitton engagerade privata företagare i Norrbotten.

‒ Vi välkomnar verkligen Inlandsinnovation som delägare i Startkapital, säger Erik Sandberg, styrelseordförande i Startkapital.

Under många nätverksträffar med företag och näringslivsfrämjare som Inlandsinnovation har genomfört runtom i norra Sverige har idén med tillväxtbolag tagits emot med stort intresse från lokala företagare. Därför lägger Inlandsinnovation nu in en extra växel i arbetet med att hitta nya partner som vill sätta upp tillväxtbolag.

– Genom delägarskapet i Startkapital och andra tillväxtbolag kommer vi närmare investeringsmöjligheterna i tillväxtföretag lokalt. Vi genomför därför en långsiktig strategisk kraftsamling kring lokala tillväxtbolag i norra Sverige, säger Gunnar Olofsson, vd för Inlandsinnovation.

– Vi kommer att anställa en projektledare för att kunna kraftsamla ytterligare kring fler lokala tillväxtbolag och utveckla denna affärsmodell tillsammans med våra samverkans- och saminvesteringspartner, säger Gunnar Olofsson.

För mer information:

Gunnar Olofsson, vd Inlandsinnovation AB, mobil 0703-34 15 16.

Erik Sandberg,styrelseordförande,Startkapital i Norr AB. Mobil: 070-63 970 50.