Inlandsinnovations delårsrapport januari-september och tredje kvartalet 2013

Under delåret har Inlandsinnovation tecknat investeringsavtal om andelar i nya portföljbolag som innebär nya åtaganden på 182 miljoner kronor. I befintliga portföljbolag har ägarkapital om 59 miljoner kronor investerats. Delårsresultatet uppgick till 47 miljoner kronor.

Delåret januari–september 2013

• Delårets resultat efter beräknad skatt uppgick till 47 miljoner kronor.
  • Det totala kassaflödet uppgick till -79 miljoner kronor.
  • Likvida medel och kortfristiga placeringar vid delårets slut uppgick till 1 550 miljoner kronor. Orealiserade övervärden i kort- och långfristiga placeringar uppgick till 56 miljoner kronor. Övervärdena har inte påverkat delårets resultat.
  • Inlandsinnovation har under delåret tecknat investeringsavtal avseende andelar i nya portföljbolag motsvarande ett åtagande om 182 miljoner kronor, varav 87 miljoner kronor har utbetalats under delåret. Ytterligare investeringar i befintliga portföljbolag har skett i form av ägarkapital om totalt 59 miljoner kronor och utlåning netto med 6 miljoner kronor.
  • Sedan verksamheten startade hösten 2011 har Inlandsinnovation investerat i ägarkapital med totalt 210 miljoner kronor i 20 bolag, lånat ut 221 miljoner kronor netto samt tillskjutit 5 miljoner kronor i form av en förlagsinsats.

Tredje kvartalet 2013

• Tredje kvartalets resultat efter beräknad skatt uppgick till 7 miljoner kronor.
  • Det totala kassaflödet uppgick till -6 miljoner kronor.
  • Likvida medel och kortfristiga placeringar vid kvartalets slut uppgick till 1 550 miljoner kronor. Orealiserade övervärden i kort- och långfristiga placeringar uppgick till 56 miljoner kronor. Övervärdena har inte påverkat kvartalets resultat.
  • Under kvartalet har investeringar i ägarkapital om totalt 13 miljoner kronor skett i de befintliga portföljbolagen CPD Center, Flooré och Sustainable Cards.

Läs hela rapporten: Delårsrapporten för januari–september 2013 inklusive tredje kvartalet 2013 finns att ladda ned på Inlandsinnovations hemsida och på Inlandsinnovations pressrum på MyNewsdesk.

För mer information kontakta vd Gunnar Olofsson eller ekonomichef Barbro Ederwall, telefon 0771-15 01 80.