Flerspråkigt ljudstöd till läromedel – nu även för gymnasieprogrammen vård och omsorg, barn och fritid samt fordon och transport

Behöver du hitta nya metoder för att undervisa nyanlända elever på gymnasiet?

En elev räknas som nyanländ under de fyra första skolåren enligt skollagen (2010:800 3 kap. 12 a§). Som nyanländ elev kan det vara svårt att ta till sig läromedel på svenska och bli inkluderad i den ordinarie undervisningen. Därför utökas nu utbudet av studiestöd på modersmål för gymnasiet.

Undervisar du på något av yrkesprogrammen nedan?

• Vård och omsorg
  • Barn och fritid
  • Fordon och transport

Med tjänsten Studiestöd på modersmål kan eleverna med annat modersmål snabbare ta till sig samma kunskap som klasskamraterna. För att skapa en förförståelse för ämneskunskaperna förklaras centrala begrepp och det finns en pedagogisk genomgång av läromedlets innehåll på elevens modersmål. I ljudboken finns även läromedlet i sin helhet på svenska för att eleven ska kunna lyssna på uttal. Eleverna kan enkelt flippa lektionen genom att lyssna på innehållet i läromedlet och skapa förförståelse inför lektionen.

Studiestödet är enkelt att använda i appen och på webben, dygnet runt alla veckans dagar.

Studiestöd för yrkesprogrammen finns på arabiska, somaliska och dari/persiska till de mest använda läromedelstitlarna från förlagen Sanoma, Gleerups och Natur & Kultur.

Prova kostnadsfritt i 30 dagar: www.inlasningstjanst.se/studiestod.html