Saima Glogic

Kostnadsfritt seminarium: Nyanländas väg in i svenska skolan med Saima Glogic

• Vilka hinder möter våra nyanlända elever och hur arbetar vi för att synliggöra den svenska skolkulturen?
  • Vad utmärker språket i olika ämnen och hur gör vi undervisningen både språk- och kunskapsutvecklande?
  • Hur samverkar ämneslärare och studiehandledare för elevens bästa resultat?

Under april och maj besöker ILT Inläsningstjänst fem svenska städer. Med oss har vi Saima Glogic, som kommer behandla och ge svar på frågorna ovan. Hon kommer prata om den syn på kunskap och lärande som är inskriven i styrdokumenten, om lärarnas medvetenhet om språkliga och kulturella aspekter i undervisningen och hur de samverkar för att ge de nyanlända eleverna den undervisning som de behöver och har rätt till. Saima redogör för teoribildning inom de nämnda områdena och ger modeller för hur dessa kan omsättas i praktiken.

Saima Glogic

Saima Glogic är verksam som språkutvecklare, föreläsare och lärarfortbildare. Hon har utvecklat metoder och formulerat förhållningssätt i inkluderandet av nyanlända elever som bidrar till att effektivisera ordinarie undervisning.

Saima Glogic är medförfattare till boken ”Nyanlända – vägledning till inkluderande undervisning”, Hallgren & Fallgren 2016 samt ”Vidga vyerna”, Språkforskningsinstitutet (red. Elen Bijvoet) 2006.

Var och när

Utvalda städer den här gången är Umeå, Borås, Karlstad, Halmstad och Norrköping. För datum och tider, se anmälningslänk.