Nya möjligheter att fördjupa kunskaper om dyslexi

Nya möjligheter att fördjupa kunskaper om dyslexi

Suget efter kunskap om dyslexi är väldigt stort i landets skolor. Det fick oss på ILT Inläsningstjänst att för några år sedan starta en fortbildningskurs i ämnet. Vi har redan hunnit med hela 9 kursomgångar, och nu är det åter dags att öppna för anmälningar. Höstterminen 2016 kommer vi hålla kursen både i Jönköping och Stockholm.

Kursens upplägg

Kursen vänder sig till specialpedagoger, speciallärare och pedagoger med motsvarande kompetens med detta intresseområde. Utbildningsomgångarna kommer starta under september och består av 4 kurstillfällen (totalt 8 dagar). Däremellan får deltagarna uppgifter att genomföra på hemmaplan.

Kursledare är Anna Fouganthine, Fil Dr i specialpedagogik med inriktning läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt Christer Jacobson, docent i pedagogisk psykologi, båda tidigare verksamma vid Linnéuniversitetet.

Kursinnehåll

Kursen innehåller följande tre moment:

• Läs- och skrivprocessen och dyslexi
    Behandlar läs- och skrivprocessen ur ett språkpsykologiskt perspektiv. Lässvårigheter och dyslexi behandlas ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv.

• Identifiering och kartläggning av dyslexi
    Testteori och olika perspektiv på utredningar presenteras och praktiskt diagnostik genomförs. Utredningar granskas och egna fallstudier genomförs.

• Åtgärdsmodeller
    Behandlar pedagogiska implikationer utifrån ett helhetsperspektiv. Åtgärder på olika nivåer i den pedagogiska verksamheten diskuteras. Teknikstöd och kompensation behandlas.