Astrid Falk - skolbibliotekarie på Bandhagens skola i Stockholm

Skolbibliotekariens tips – låt eleverna läsa skönlitterära ljudböcker

”Jag tycker att er tjänst med alla de lättlästa skönlitterära titlar som finns är en bra inkörsport till läsning. Om alla elever, oavsett läsförmåga, uppmuntras till att läsa ljudböcker minskar risken för stigmatiseringskänslor hos de elever som behöver upplästa texter som hjälpmedel.”

Är det någon som har erfarenhet av biblioteksvärlden så är det Astrid Falk. Hon har arbetat på bibliotek i 25 år och är utbildad skolbibliotekarie och lärare. För tre år sedan började hon arbeta på Bandhagens skolbibliotek i Stockholm. Det första hon ville göra i sin nya roll var att se till så att alla elever blev bekanta med Inlästa läromedel och lättläst – något hon tog på sig huvudansvaret för.

Inlästa läromedel och lättlästa böcker

I abonnemanget Inlästa läromedel får elever och lärare även tillgång till 2581 lättlästa böcker i form av skönlitteratur och böcker på andra språk och det var just dessa titlar Astrid ville fokusera på.

ILT-pärmar med boktips

”Detta är ett väldigt viktigt verktyg och därför vill jag att alla elever får tillgång till och kan använda er tjänst. För att förenkla för eleverna gjorde jag ILT-pärmar till alla klasser med boktips och en lista med elevernas användarnamn. Jag ville ha något fysiskt i klassrummen så att eleverna och lärarna skulle ha lättare att hitta böcker de ville läsa.”

Astrid har gjort ILT-pärmar till varje klass med boktips för att förenkla för eleverna att hitta böcker de vill läsa

När terminen börjar i augusti delar Astrid ut pärmarna till klasserna. När sommarlovet kommer lämnar lärarna tillbaka pärmarna till Astrid som då uppdaterar dem med nya böcker.

”Jag väljer att tipsa om böcker som både finns med ljud och text/bild i tjänsten och som går att låna här i biblioteket.”

ILT-hyllan samlar skönlitteratur som finns att lyssna på

I samband med att Astrid gjorde pärmarna gjorde hon även en ILT-hylla med alla lättlästa skönlitterära titlar som biblioteket hade tillgång till.

”Genom att visa böckerna i fysiskt format blir det tydligt att det är riktiga böcker som eleverna läst. Jag kan visa boken och säga att de faktiskt har läst den. Ofta betonar jag att det att läsa en bok med öronen också är att läsa, eftersom många tycker att ljud- och talböcker är en form av fusk. En elev som inte identifierar sig som läsare, och sedan får se boken i hyllan, kan då säga oj, jag har verkligen läst den här boken”.

För Astrid var målet med hyllan att få igång tjänsten i alla klasser. Ett annat mål var att få fler elever intresserade av skönlitteratur, vilket Astrid tycker att hyllan hjälpt till med. Den påminner även elever om att de kan lyssna på böcker via ILT-appen eller på datorn.

Astrid Falk skolbibliotekarie på Bandhagens skolbibliotek i Stockholm

Introducera pärmarna och ILT i klassrummen

”När jag introducerar pärmarna i klassrummet första gången lämnar jag även några böcker från ILT-hyllan så att eleverna ser exempel på böcker som de kan lyssna på. Sedan får läraren ta vid och jobba på det sätt han eller hon vill.”

Astrid har skrivit ett brev som hon skickar hem till vårdnadshavarna där hon beskriver hur eleverna loggar in och att de har möjlighet att lyssna hemma. Har de frågor kan de kontakta Astrid. I brevet och på skolans webb har hon även ett foto på sig själv. Samma information har hon satt upp på sex fritidshem, dit många föräldrar kommer och hämtar sina barn.

”Att göra mig själv synlig på det sättet tror jag hjälper till att få föräldrar att känna att de är välkomna hit till biblioteket för att få hjälp av mig. För de elever som har störst behov av ILT Inläsningstjänst är det viktigt att få det att fungera hemma också och därför är föräldrarna en viktig målgrupp att nå.”

Astrids tips till skolbibliotekarier

• Beställ förlagens bokkataloger
  • Gör ILT-pärmar med boktips
  • Gör en ILT-bokhylla med de böcker som finns i tjänsten
  • Märk de böcker som finns hos ILT Inläsningstjänst
  • Skriv i bibliotekets katalog vilka böckerna som finns i tjänsten samt i biblioteket
  • Informera om ILT på bibliotekets webb

Astrids tips till lärare

• Använd lättlästa böcker från bland annat förlagen Hegas och Nypon i undervisningen (ingår i tjänsten Inlästa läromedel)
  • Ha något fysiskt i klassrummet så som förlagens bokkataloger eller ILT-pärmar
  • Låt eleverna lyssna på böcker en period efter att tjänsten introducerats i klassrummet
  • Låt alla elever lyssna i undervisningen

Astrids tips till rektorer

• Låt den huvudansvariga skicka ett brev till vårdnadshavare med information om ILT.
  • Det är viktigt att hemmet får support och att skolan uppmuntrar till användning av ILT både hemma och i skolan.

För att få fram lättlästa böcker i biblioteket välj Lättlästa böcker under Kategorier och sedan Lättläst från Hegas, Nypon, Vilja eller LL.