Läsningens magi på förskolan – Polylino lanseras på didacta-mässan i Tyskland

Läsningens magi på förskolan – Polylino lanseras på didacta-mässan i Tyskland

Efter att ha gjort stor succé med tjänsten i Sverige och Finland lanserar nu Edtech-företaget ILT Inläsningstjänst sin flerspråkiga digitala bilderbokstjänst även i Tyskland. Polylino presenteras officiellt på didacta-mässan i Köln den 19–23 februari. Tjänsten riktar sig till alla förskolor i Tyskland och ger tillgång till ett brett utbud av högkvalitativa bilderböcker som alla är inlästa på tyska och dessutom på upp till 28 andra språk.

Målet med den digitala bilderbokstjänsten Polylino är att stötta barns språkutveckling på sitt modersmål och sina andraspråk, främja tidig läskunnighet och introducera barn till att arbeta med litteratur. I Sverige har Polylinos motsvarighet, Polyglutt, varit mycket framgångsrik. Efter bara ett år på marknaden använder cirka 31 % kommunerna tjänsten. 2018 lanserades tjänsten även på den finska marknaden. Gensvaret bekräftade ILT Inläsningstjänst i att konceptet var precis vad moderna digitala förskolor behövde för att stötta förskolepersonalen i sitt arbete.

”Efter att ha lyckats mycket väl med konceptet Polyglutt i Sverige och i Finland är vi glada och stolta över att nu kunna erbjuda tjänsten även i Tyskland. Vårt mål är att via bilderbokens magiska värld stimulera alla barns språkutveckling, oavsett modersmål. Vi är också glada att så många etablerade tyska förlag har valt att stötta oss och vårt mål och därmed deltar i tjänsten”, säger Jakob Skogholm, VD på ILT Inläsningstjänst.

Inför lanseringen i Tyskland vidareutvecklades den pedagogiska handledning som medföljer tjänsten med hjälp av tyska experter inom barnlitteratur och mediapedagogik. Vid lanseringen kommer över 150 böcker vara tillgängliga i Polylino-appen. Tjänsten lanseras officiellt på didacta-mässan i Köln Tyskland, den 1923 februari. På mässan kommer besökarna dessutom kunna träffa de experter som kontinuerligt medverkade under framtagningen av den tyska versionen av Polylino. Besök hemsidan för Polylino för att få veta mer om tjänsten: www.polylino.de

Presskontakt:
Mette Brolinson, Area Manager Germany