Digitalisering – mobilitet – automation - IoT

Det flödar av artiklar och många sakkunniga och leverantörer försöker säga sitt. Uppenbart är att ni som arbetar inom byggbranschen är under lupp och nu jagas av många för att skynda på digitaliseringsprocessen. Anledningen är enligt Stefan Engeseth att byggföretagen annars riskerar bli uppätna av jättar i branschen som redan är i framkant i den pågående digitala revolutionen. En annan aspekt är att om ett av de större företagen inom din bransch nu påbörjar sin digitalisering så riskerar de övriga som väntar att förlora både personal och affärer. Den risken vill ingen stå inför.

Känsla av övermäktighet

Mitt i den diskussion som pågår har vi märkt att det finns en känsla av övermäktighet och "vart ska jag börja". Samtidigt som du inser att det är viktigt så blir det en alldeles för stor investering i tid och pengar - just nu. Och då stannar det upp.

Men - det behöver inte alls vara så komplicerat. Ta det steg för steg istället. Det viktigaste du behöver tänka på då är att du väljer en lösning som går att bygga på i moduler. På så sätt behöver du inte alls köpa in stora system som ska "lösa allt" utan du bygger på med de delar du behöver i en långsiktig plan. Det här kräver inte lika mycket tid och personal och det är lättare att få med sig dina medarbetare om de får möjlighet att anpassa sig bitvis.

Så. Är det ett rent säljstöd och ärendehantering, eller behöver du för hela processen med kalkylering, projektstyrning, dokument- och ÄTA hantering?

Hur ska du veta vart det behövs mest hjälp och ger dig en bra start?

Du ska ha varken mer eller mindre än det du faktiskt kan dra nytta av och det ska vara så enkelt så att alla kan använda det. Och du kan faktiskt börja med ett steg i taget, viktigast är att du väljer en lösning som är framtidssäkrad och påbyggnadsbar.

Börja med att;

Analysera din verksamhets flöden. När har gjort det får du en överblick över vilka flöden som är snabbast, mest kostnadseffektiva och du får då en bättre förståelse för vad du ska börja med. Sen handlar det om att hitta ett system som fungerar som byggstenar och som är framtidssäkrade.

Tiden är ofta en flaskhals så ta gärna hjälp av vår Quick Start som innebär att du snabbt kan få översikt över förbättringspotential och få rekommendationer kring vart du får ut mest av din investering. Hör av dig om du vill veta mer!

Vad tycker du?

Vi är nyfikna på dina tankar kring den digitala revolutionen! Möt oss på några av våra aktiviteter i höst. Bland annat bjuder vi in till en Microsoft inspirationsdag den 15 september. För fler aktivieter så följ oss i våra kanaler på LinkedIn.

Vill du veta lite mer om hur man kan få effekter av digitaliseringen redan nu, så hör gärna av dig så bokar vi ett möte!

Marianne Lager, Ansvarig Marknadskommunikation

Jag har arbetat med marknadskommunikation i många år och har en gedigen erfarenhet från olika discipliner och marknader. Jag har arbetat med flera projekt kring implementation av CRM lösningar och market automation som beställare. En erfarenhet som är viktig nu när jag sitter på leverantörssidan. Vill du veta mer om mig så lägg till mig på Linked In.