Öppna ekosystem för bättre hälsa

Öppna ekosystem för bättre hälsa

Tillsammans med Innovation Skåne skapar Cerner nya förutsättningar för startups att utvecklas och nå ut globalt. Genom Cerners öppna plattformar når innovationer snabbare sin marknad för att skapa nytta och förbättrad hälsa.

Cerner och Innovation Skåne inleder ett samarbete för att öka innovationstakten inom hälso- och sjukvården i Norden och i världen. Ett öppet ekosystem bidrar till ökad tillväxt, fler jobb och underlättar för startups att snabbare nå en bredare marknad.

– Tillsammans med Innovation Skåne fortsätter vi resan att skapa förutsättningar för öppna ekosystem och snabbare implementation av innovation. Det här samarbetet bidrar till att stärka innovationskraften i Norden och ger dessutom startups möjlighet att expandera på den globala marknaden. Jag ser en enorm kraft i att arbeta tillsammans med Innovation Skåne och alla aktörer som vill vara med och utveckla hälso- och sjukvården. Syftet är att skapa bättre och jämlik hälsa. Det här samarbetet är ett viktigt bidrag till att Vision e-hälsa 2025 uppnås, säger Carolina Wallenius, VD för Cerner Sverige.

Innovation Skåne kommer genom projektet HealthTech Nordic som de leder att ge professionellt stöd till startups för att möjliggöra en framgångsrik bred implementering på Cerners plattformar. I tillägg ger de innovationsstöd till vårdleverantörer i Skåne och skapar kontaktytor mellan vårdleverantörer i hela Norden.

– Vi ser två stora fördelar med ett öppet ekosystem och en plattform för nya innovationer. För det första ger det en möjlighet att ytterligare stödja och skala startups för att växa regionalt och globalt genom Cerners plattform. För det andra är det en möjlighet att adressera utmaningar i Region Skånes sjukvårdssystem och på sikt tillhandahålla nya lösningar som skapar värde för patienter, personal och organisationer. Innovation Skåne och Cerners unika samarbete skapar en miljö som ytterligare kommer att stärka Nordens globala ledarskap inom healthtech, säger Joakim Nelson, VD för Innovation Skåne.

För mer information, kontakta:

Joakim Nelson
VD, Innovation Skåne
joakim.nelson@innovationskane.com, 070-319 33 85

Carolina Wallenius
VD, Cerner Sverige
carolina.wallenius@cerner.com, 076-113 59 99

Kategorier

Innovation Skåne är Region Skånes innovationsbolag. Vi bidrar till regional tillväxt genom att utveckla skånska styrkeområden och genom affärsrådgivning till innovativa startups. Vi bidrar också till framtidens välfärdstjänster och ökad effektivitet och kvalitet i Region Skånes verksamheter genom innovation och externa samarbeten. Läs mer på www.innovationskane.com

Elida Cimic

Presskontakt Kommunikatör Innovation Skåne, Foodtech och Healthtech +46 723-994801
Anna Wilkens

Presskontakt Kommunikatör Innovation Skåne och Mobilitet 0729752620
Lovisa Demirci

Presskontakt Kommunikatör Innovation Skåne och Hälsa 0730 362 978
Arantza Nino

Presskontakt Kommunikatör Innovation Skåne och Mobilitet 0738 512 953

Region Skånes innovationsbolag

Innovation Skåne jobbar för Skåne och för att skånsk innovationskraft ska göra hållbar skillnad i världen. Som Region Skånes innovationsbolag vägleder och utvecklar Innovation Skåne nya möjligheter för innovation och tillväxt som förbättrar såväl Skåne som världen. Arbetet sker tillsammans med både privata och offentliga aktörer, med fokus på innovationsområden där Skåne har unikt goda förutsättningar att möta globala behov. Läs mer på www.innovationskane.com.