Tue David Bak ny vd för Innovation Skåne.

Tue David Bak ny vd för Innovation Skåne

Tue David Bak blir ny vd för Innovation Skåne. Han kommer närmast från Greater Copenhagen i Köpenhamn där han har varit vd. Han har gedigen erfarenhet av innovationsledning inom såväl offentlig som privat sektor och har tidigare arbetat med regional utveckling och gränsöverskridande samarbete.

- Vi i styrelsen välkomnar att Tue David Bak axlar rollen som ny vd för Innovation Skåne. Tue är en erfaren ledare som har bred erfarenhet och stort fokus på att leverera resultat. Hans förståelse för innovationsprocesser och vikten av innovation för att lösa samhällsproblem samt hans gedigna erfarenhet av att navigera i gränslandet mellan politik, näringsliv och akademin gör honom väl rustad att ta sig an de möjligheter som väntar, säger Peter Danielsson styrelseordförande i Innovation Skåne.

Tue David Bak kommer från Greater Copenhagen där han sedan 2020 har arbetat för att utveckla den danska huvudstaden och södra Sverige till en enad, internationellt konkurrenskraftig storstadsregion. Han har tidigare även arbetat med att bygga ett innovationscenter i Tel Aviv för det danska utrikesministeriet och etablerat Scale-Up Denmark för de fem danska regionerna.

- Det är med glädje och ödmjukhet jag tackar ja till förtroendet att få leda Innovation Skåne och få möjligheten att accelerera skånsk innovationskraft för att lösa många av de samhällsutmaningar som vi står inför. Jag ser fram emot en vidare stark utveckling där Innovation Skåne fortsätter att driva innovationsarbetet i Skåne tillsammans med alla engagerade kollegor, säger Tue David Bak tillträdande vd Innovation Skåne.

Tue David Bak tillträder tjänsten som vd för Innovation Skåne den 3 juni 2024 och efterträder Stefan Nyrinder, interim vd, som lämnar bolaget i samband med övergången.