Innovatumföretag på Svenska Dagbladets lista

Innovatumföretag på Svenska Dagbladets lista

I mitten av oktober presenterade Svenska Dagbladet en lista över sju innovationer som ska rädda världen. Med på den listan finns Climate Curtains en innovation av Peter Hertz som just nu driver sitt företag i Innovatums förinkubator.

Peter Hertz är mannen bakom idén Climate Curtains. Innovationen består av en tjock rullgardin med flera parallella skikt som kan minska energiförbrukningen för hushåll, fastighetsägare, kontor och andra offentliga lokaler. Gardinerna har inte bara en isolerande effekt utan även en absorberande utsida som fångar in värmen från solen och värmer upp gardinerna och luften i luftspalterna. Små fläktar blåser sedan ut den varma luften i rummet.

Glas kan släppa igenom upp till 50 procent av värmen i våra hus. För att kompensera det höjer vi ofta värmen och använder på så sätt ännu mer energi.

Höst, vår och vinter ger den lågt stående solen ett värdefullt tillskott av värme genom fönstren, det gäller bara att inte låta värmen stråla tillbaka ut. Med Climate Curtains reduceras behovet av el och olja för att hålla värmen.

Peter kände själv inte till att han hamnat på Svenska Dagbladets lista över sju innovationer som ska rädda världen.

– Det är förstås jätteroligt att hamna på samma lista som Bill Gates, säger Peter Hertz.

Deltog i Green Innovation Contest

Idén väcktes under våren 2011 och sedan dess har Peter Hertz jobbat vidare med den. Under 2014 deltog Peter i tävlingen Green Innovation Contest och kom på så sätt i kontakt med Innovatum.

– Det var under delfinalen som jag var på ett besök på Innovatum och såg allt som fanns här, säger Peter.

Han tog då kontakt med Innovatum och idén bedömdes som nytänkande med tillväxtpotential och Peter erbjöds plats i förinkubatorn under 6 månader för att vidareutveckla företaget och affärsplanen.

– Mina utmaningar just nu är att få till finansiering och en tillverkning som är ekonomiskt optimerad. Jag vill titta på en tillverkning på varje marknad för att minimera transporter. Det kräver kompetens och kontakter som jag får stöd av från Innovatum, säger Peter.