Innovatums inkubatorföretag lanserar sina första produkter

Innovatums inkubatorföretag lanserar sina första produkter

Efter ett år av intensivt arbete har Innovatums inkubatorföretag Swimlap släppt sin App på Appstore samtidigt som de första hårdvarorna (SWIP™) levereras till de som har förhandsbeställt i hela Sverige.

Det som startade som ett önskemål från 3 simmare, att veta hur långt de hade simmat efter ett träningspass, har nu blivit till en helt nytt produkt. En produkt som tillför en helt ny dimension till simningen.

Swimlap skapar ett interaktivt verktyg som består av en App i mobilen och ett elektroniskt chip, SWIP™, som fästs bakom huvudet i simglasögonen eller stoppas i simmössan. Under simningen räknar Appen längder, tider och annan data som kan delas i realtid till andra.

– Nu är det slut på kulramar och dyra klockor där data måste överföras, nu är det bara att simma och njuta, säger Thomas Badinand, VD på start-up bolaget Swimlap.

Swimlap har visat sin produkt för simmare under flera internationella simtävlingar såsom Arena Uddevalla Sim Open i Uddevalla och Scandic Swania Trollsim i Trollhättan, samt för svenska simtränare under Simförbundets tränarkonferens i Stockholm. Intresset för produkten har varit stor bland motionärer men även tränare och elitsimmare ser möjlighet att få fler att simma och få sporten att växa.

– Vår produkt har nu testats under mer än 150 km simning med flera olika simmare under olika förutsättningar som vanlig simning till simträningar innehållande många olika övningar. Vi har bevisat vår kapacitet att mäta distans oavsett simsätt eller övning, samt i bassänger så korta som 10m, säger Thomas Badinand.

– Vår produkt har utvecklats med förutsättning att alla simmar olika, är på olika nivåer i sin simutveckling. Genom att använda gamification skapar vi en mer lustfylld och socialt simning för alla, säger Thomas Badinand.

Företaget Swimlap grundades av Thomas Badinand, Jimmie Cato, Mikael Ericsson och Ali Riyadh och har sitt säte i Trollhättan. Swimlap har fått förtroende från Innovatums inkubator i Trollhättan, Almi, Västra Götalandsregionen och Vinnova.

Vill du veta mer om produkten kontakta

Thomas Badinand, VD Swimlap, 070-79 19 325, thomas@swimlap.se