Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän investerar en miljon kronor i foodtechbolaget Vegafish som producerar klimatsmarta jätteräkor på land.

Länsförsäkringar investerar i Vegafish från Innovatum Startup

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän går in som delägare i foodtechbolaget Vegafish från Innovatum Startup. Vegafish är världsunika med att producera klimatsmarta jätteräkor på land.

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän investerar en miljon kronor i Vegafish. Pengar som ska användas för att skala upp verksamheten.

– Det känns bra att en så stor och seriös delägare visar intresse för svenskt vattenbruk. Investeringen ska användas för att expandera i en ny större anläggning, säger Matilda Olstorpe, VD och grundare av Vegafish.

Den nuvarande anläggningen i Lysekil klarar en produktion på cirka åtta ton om året. Målet är att mångdubbla.

– Den nya anläggningen kommer klara upp till 300 ton räkor per år, säger Matilda.

– Investeringen i Vegafish är helt i linje med vår strategi att investera i lokala hållbara företag. På så vis bidrar vi också till att utveckla det lokala näringslivet samtidigt som det främjar vår strävan att bidra till ett hållbart samhälle, säger Anders Tykeson, Finanschef på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.

Vegafish använder ett slutet, landbaserat system av havsvatten och bioflock där jätteräkor odlas utan kemiska tillsatser och antibiotika. Den första skörden på 400 kilo jätteräkor togs i april 2018. Sedan dess har räkorna lovordats av både restauranger och framstående kockar.

I höstas tecknades ett exklusivt leverantörsavtal mellan Vegafish och Göteborgsföretaget Fisk idag och inom kort kommer de klimatsmarta jätteräkorna serveras på flera framstående restauranger runt om i landet.

– Räkorna har fått en fantastiskt fin respons. Vegafish hållbarhetsstrategi är världsunikt. Räkorna finns redan nu på ett antal välkända restauranger och med Fisk Idag som partner så kommer utvecklingen för Vegafish vara mycket gynnsam, säger Thomas Lööw, Vegafish affärscoach på Innovatum Startup.

Frågor:

Matilda Olstorpe – Grundare & VD Vegafish