Med kvinnligt sinne för teknik

Med kvinnligt sinne för teknik

Den 15 mars gör tekniskt intresserade gymnasietjejer från Uddevalla en studieresa till utställningar om teknik i Stockholm och Helsingsfors. Resan är ett led Science Center Framtidssteget.

Ser tjejer på teknik med andra ögon än killar? Går tjejer igång på andra saker inom naturvetenskap och teknik än killar? Har tjejer ett annat perspektiv på vad som är intressant på ett Science Center? Och vad har dessa tjejer för idéer som kan väcka den tekniska nyfikenheten hos andra ungdomar?

För att ta reda på det, och en hel del annat, åker 20 tjejer från Uddevalla Gymnasieskolas tekniska inriktning till Stockholm och Helsingfors i mitten av mars. Där ska de besöka Tekniska Museet och Science Centret Heureka för att med öppna sinnen fundera över innehållet i deras interaktiva utställningar. Vad är spännande? Vad väcker intresse? Och vad är tråkigt, ointressant eller rent av fånigt? Resan görs tillsammans med en grupp studenter från Östfold i Norge.

Tjejernas åsikter, reaktioner och reflektioner, som samlas in genom enkäter och fokusgrupper, sammanställs i en rapport och blir sedan viktigt underlag när nya utställningar och aktiviteter ska utvecklas.

Det här är tredje studieresan inom projektet Framtidssteget som Innovatum Science Center och Science Center Östfold arrangerar till Science Centers runt om i Europa. Sammanlagt kommer det att genomföras sex resor under två och ett halvt år. Övriga resor görs med mixade grupper. Tanken är förstås att lära av andras framgångar och låta ungdomarna själva utvärdera vad som är intressant och inte. För att säkerställa den vetenskapliga nivån på studien är Monica H Sträng, forskare vid Göteborgs Universitet, engagerad i projektet.

Att från svenskt håll göra resan med endast tjejer är ett sätt att försöka fånga den komplexa frågeställningen vad som gör att tjejer generellt i så låg grad triggas av teknik och naturvetenskap. Frågan är om en ren tjejgrupp poängterar delvis andra sidor av utställningarna och aktiviteterna än vad de mixade grupperna gör.

-På Innovatum Science Center står vi just nu inför utmaningen att förnya vår verksamhet med nya spännande grepp och då måste vi ha riktigt bra insikter om vad som verkligen fungerar. Det är en utmaning för alla som arbetar med Science Center-verksamhet att utveckla koncept inom teknik och naturvetenskap som tänder glitter av intresse och aha-effekt i ögonen på besökarna. Och bästa sättet att ta reda på vad som tänder, är förstås genom ungdomarna själva. Eftersom tjejer traditionellt har lägre teknikintresse än killar, är det extra spännande att se vad de här tjejerna, som ju är intresserade och har sökt sig till teknisk utbildning, tycker om utställningarna vi besöker, säger Margareta Hallin, vd på Innovatum Science Center i Trollhättan.

Bakgrunden till initiativet är den så kallade ROSE-rapporten (Relevance of Science Education) som undersökt ungdomars attityder till teknik och naturvetenskap under åren 1997-2007. Slutsatsen är att barn och ungdomar över hela världen anser att teknik är viktigt för samhället, men att de inte själva vill arbeta med det. Dessutom har skolresultaten inom matematik och naturvetenskap sjunkit under samma period och intresset för de naturvetenskapliga utbildningarna på gymnasiet är rekordlågt.

-På våra Science Centers märker vi att barn och elever som tidigare flitigt har besökt oss, slutar komma när de är tonåringar. Därför är det en angelägen fråga att ta reda på vad som tilltalar just den gruppen. Vår verksamhet spelar en mycket viktig roll i att vända den negativa trenden och istället se till att väcka och hålla kvar intresset för teknik så att företagen i Fyrbodal och Östfold får just så bra ingenjörer och tekniker som de behöver i framtiden. Framtidssteget är därför ett strategiskt mycket viktigt projekt, poängterar Margaretha Hallin.

För mer information, kontakta Carolina Barros, 0520 - 289 405, 0708 - 386 350

Carolina.Barros@innovatum.se