Ny teknik banar väg för framtidens cirkulära textilbransch

Ny teknik banar väg för framtidens cirkulära textilbransch

På Wargön Innovation invigdes på onsdagen en fiberscanner, en nyutvecklad teknik för automatisk textilsortering som tros bli en viktig del i framtidens hållbara textilbransch. ”Vad som utvecklas på Wargön Innovation går helt i linje med hela områdets inriktning kring framtidens hållbara industri och med spets inom cirkulär ekonomi”, säger Vänersborgs kommunalråd Benny Augustsson (S).

Wargön Innovation är Nordens enda test- och utvecklingsanläggning för textilsortering som sorterar både för återbruk, redesign och återvinning. I anläggningen i Vänersborgs kommun har den nya fiberscannern installerats och den är ett viktigt steg för att öka återvinningsmöjligheterna för textila material.

– Det kommer att bli oerhört viktigt med en storskalig effektiv sortering såsom den som testas på Wargön, både för återbruk och på fibernivå. Det blir ännu mer aktuellt inför införandet av det nya textila producentansvaret 2024, säger Cecilia Tall, generalsekreterare vid TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag, och en av ledamöterna i regeringens samverkansprogram för näringslivets klimatomställning och har varit med i expertgruppen för producentansvarsutredningen.

Fiberscannern, även kallad Fibersort, använder NIR-teknologi för att automatiskt sortera textilier utifrån färg, mönster och material-innehåll, exempelvis hur mycket bomull, akryl och polyester de innehåller, något som det mänskliga ögat inte kan upptäcka.

–Fibersorten ökar möjligheterna att utveckla textilflöden för både återbruk, redesign och materialåtervinning, något som krävs om allt material ska kunna tas om hand i framtiden, säger Susanne Eriksson, projektledare på Wargön Innovation.

Fibersorten används också för att entreprenörer, lokalt och regionalt, ska kunna utveckla nya produkter av uttjänta kläder eller återvinna textilier.

– Vad som utvecklas på Wargön Innovation går helt i linje med hela områdets inriktning kring framtidens hållbara industri och med spets inom cirkulär ekonomi. Det är ingen slump att Wargön Innovation ligger just här i Vargön och Vänersborg. I regionen har vi mer än 170 års erfarenhet av industriell utveckling och produktion. Wargön Innovations- och industripark har sedan 2012 ledorden: energi, miljö och innovation, något vi var väldigt tidiga med och långt innan många andra kommuner och företag börjat arbeta med begreppet cirkulär ekonomi eller industriell symbios, säger Benny Augustsson, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg.

”Viktigt ur hållbarhetsperspektiv
”Wargön Innovation har sedan starten 2012 samarbetat med över 100 organisationer, små och medelstora företag regionalt, nationellt och internationellt för att sätta fokus på och arbeta med hållbarhetsfrågor. Samarbete med akademin är en viktig del i detta.

– En automatiserad lösning för sortering av textiler är både intressant och viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Här kan forskare, lärare och studenter utforska nya frågor tillsammans med näringslivet och Wargön Innovation, säger Linn Gustavsson, lektor vid Högskolan Väst.

Sorteringsutrustningen med Fibersort-teknologin är uppbyggd inom projektet WargoTex Development och har finansierats via Re:source samt av Sveriges Textil- och modeföretag, TEKO, och Högskolan Väst.

Film producerad av Högskolan Väst

Wargön Innovation är en innovationsmiljö som stöttar entreprenörer, företag och offentliga aktörer i att utveckla och kommersialisera nya hållbara material och innovationer. Wargön bygger projekt i samverkan där materialinnovationer guidas genom alla viktiga faser inom produkt- och affärsutveckling. Wargön Innovation möjliggör produktion av framtidens koldioxidsnåla material.

WARGÖN INNOVATION AB är ett helägt dotterbolag till Innovatum AB och finansieras av EU:s regionala strukturfondsprogram för Västsverige, Västra Götalandsregionen, Vänersborgs kommun och Fyrbodals kommunalförbund.

Susanne Eriksson

Projektledare Wargön Innovation 070-518 95 28