Spaning från Sthlm Furniture Fair

Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week är till ända och nyhetssäsongen inom den Skandinaviska inredningsbranschen är därmed invigd. I mars väntar sedan södra respektive västra Sveriges största nyhetsvisningar av möbler och inredning.

2015 års Stockholm Furniture Fair gick av stapeln i en något mustigare färgskala än tidigare år och årets stora snackis var mässan själv med dess nya monterlayout. Jubilerande inredningsproducenter såsom Lammhults (70 år), Swedese (70 år) Offecct (25 år) slogs om uppmärksamheten med nya uppstickare och som vanligt stod kampen mellan att lyfta fram klassiker och ikoner mot de senaste nyhetssläppen. Mitt i allt stack värden som återbruk, livslängd och hantverk ut.

– Årets mässa var väldigt trevlig och kändes välbesökt. Samtidigt var det ett bra flöde av människor i och med den nya uppdelningen i A- och B-hallen. En bra mix av utställare visade upp sig på ett snyggt sätt vilket resulterade i en totalt sätt hög kvalitet. Balansen mellan att lansera nytt och att ta vara på det man redan har kändes också bra i år. Det var kanske inte lika mycket nyheter som tidigare år men det känns snarare sunt och rätt att producenterna istället förädlar och kompletterar det befintliga, menar Johan Olsson på Input interiör.

Fler mässor under våren
Vårmässorna i Malmö och Göteborg har utvecklats till att bli södra och västra Sveriges största nyhetsvisningar av möbler och inredning för offentlig miljö. Torsdagen den 19 mars intar över 60 varumärken Luftkastellet i Malmö och måndagen därpå den 23 mars är det dags för 100 varumärken att flytta in på Världskulturmuseet i Göteborg. Besökarna får under dagarna ta del av seminarier, pop up-shops och en mångfald av ledande varumärken från såväl svenska som internationella inredningsproducenter.

Sagt under Stockholm Furniture Fair

”Människorna som ska verka i miljöerna står i centrum. Formgivning, funktioner och ergonomi som värnar om dem tar allt större plats”

Anya Sebton, formgivare

”Det märks att alla är mer och mer pålästa. Det frågas om materialval och olika miljömärkningar men det handlar inte bara om produkten. Helheten efterfrågas”

Jessica Borgar, Scandinavian Business Seating

”Har man en story att berätta så finns det nu ett större intresse av att lyssna. Man vågar lyssna på de som ifrågasätter”

Johan Lindau, Blå Station

Stockholm Furniture Fair i korthet

Årets material

Slitstarka och återuppväckta Linoleum, följt av rena naturmaterial.

Årets färg
Varma blåa nyanser tätt följt av en dov färgexplosion.

Årets ansats
Med storytelling motiveras varje ny eller nylanserad produkts existens.

Årets tendens
Alla snackar om återbruk och hållbara materialval.

Årets utmaning
Att anpassa den offentliga miljön efter människorna som verkar i dem.

Årets möjlighet
Skalbarheten – anpassa pris, funktion och utförande efter behoven och komplettera vart efter.