INR om badrumstrenderna 2022: Årets badrumstrender går åt mörka träslag och pigga färgklickar

Blogginlägg -

Under 2022 sveper de mörka träslagen in över de nordiska badrummen och vi välkomnar badrumstrenden Nordic Woodlands med öppna armar. Träpaneler på väggar och i tak har vi sett under ett par år men det är först nu som de riktigt varma, mörka träslagen som till exempel valnöt blir riktigt hett och börjar ta plats på allvar. Intressant i sammanhanget blir också den allt starkare önskan att handla hållbart.

I år gör vi också plats för ännu mer personlighet i badrummet. Efter flera år med mycket svart och grått i badrummet – och givetvis de varma jordtonerna, vågar vi under 2022 ta ut svängarna mer och addera färg.

Trender 2022

Retro blir hållbar framtid i nya trenden Nordic Woodlands

I Nordic Woodlands möter varma träslag som valnöt och mörkbetsad ek natursten, marmor och moderna kompositmaterial. Resultatet blir precis lagom hårt, lagom mjukt och utgör en perfekt mix av retro och framtid. Färgskalan rymmer naturens alla varma toner från beige till choklad med vitt och betong som bas för den rätta minimalistiska touchen.

Flytande känsla

Sedan flera år ser vi på INR att våra nordiska badrum hämtar alltmer inspiration från köksvärlden. Och inte bara när det gäller materialval, utan även planlösningen. Vi vill gärna öppna upp våra badrum så mycket det går – för att släppa in naturen och för att skapa den där härligt flytande känslan mellan badrum och resten av hemmet.

Skräddarsytt kök i mörkbetsad ek. Bild lånad från Nordiska Kök

BADRUMMET TAR REVANSCH

Vanliga dörrar ersätts av dörrar med retroglas, skjutdörrar i massivt trä, eller helt enkelt inga dörrar alls. Tiden då badrummet ständigt prioriterades ned till fördel för andra delar av hemmet – och förpassades till en sorglig skrubb under trappan – är tack och lov över.

Nu vill vi ha badrum som syns och känns och som badar i mängder av naturligt ljus. Vi vill att badrummet ska spegla vår personlighet fullt ut och vi längtar efter att få bjuda in världen att få uppleva det med oss!

Släpp in naturen. Bild lånad från Adam Kane Architect.

DUBBELT HÅLLBART VINNER I LÄNGDEN

Vid sidan av vår längtan efter de varma träslagen och naturmaterialen har vi förstås också vår önskan om hållbarhet – ekologisk hållbarhet och hållbarhet i form av produkter som håller under lång tid framöver.

För att tillgodose detta behov har kompositmaterialen gjort sitt tydliga intåg på badrumsmarknaden. Kvartskomposit är ett mycket bra alternativ till natursten – finns i mängder av utseenden, rimligt i pris och tåler de tuffa tagen i badrummet bättre än till exempel kalksten som kräver en hel del omvårdnad.

SKAPA STILEN

✓ Planera för extra ljusinsläpp

✓ Jobba med naturens färger med vitt som bas

✓ Tänk hållbart i alla lägen