Välplanerad relax i villakällaren - Investering i välbefinnande visade sig också bli en värdeökande investering i villan

Blogginlägg -

När Corona slog till var planerna om en relaxavdelning i villans källarplan redan långt framskridna och sett i efterhand var det kanske såväl praktiskt som opraktiskt att renovera samtidigt som både Richard och Lisa jobbade mycket hemifrån. Buller och stök medan Teamsmötena avlöste varandra fick bli en del av vardagen men rätt smidigt ändå att ha 15 sekunder till sin privata After work och att kunna följa framstegen i källaren på nära håll...

I det här Hemma hos-reportaget får vi träffa Richard och Lisa från skånska Lomma och höra hur deras investering i välbefinnande också visade sig bli en värdeökande investering i villan.

Efter att köket länge varit skandinavernas favoritprioritering när det gäller att öka värdet i bostaden ser vi nu att badrummet är en likvärdig kandidat. Och i synnerhet badrum med ovanligt lyxiga inredningsval och ”extra allt” som till exempel bastu, kall- eller varmbad och avancerade lösningar för ljud och ljus. Allt för att skapa en privat plats för njutning och återhämtning.

Kommod VISKAN Grip med tvättställ i stenkomposit, blandaren SLEEK

– Vi känner att renoveringen har ökat värdet på huset. Källaren känns inte längre bara som en källare utan som ett lyxigt spa – en helt ny yta som tidigare kändes tråkig och outnyttjad. Vi tog några kvadratmeter från tvättstugan för att maxa ytan i relaxen och det känns i efterhand som helt rätt beslut, säger Richard.

Kommod VISKAN Grip 120 i Black Oak, LOOX spegel, handdukstorken LINE, ARC 2 Original duschdörr

– Bortsett från målet om en plats för njutning och välbefinnande visste vi att vi ville få plats med bastu, en rymlig dusch och ett badkar. Och en kommod och spegel med bra belysning. Inspirationen hittade vi mestadels på nätet och kanske framför allt på INRs hemsida där vi såg ett jättefint fjällbadrum som vi båda blev förtjusta i. Vi bestämde oss rätt så tidigt på att köra på det och kunde uppleva i butik att inredningen håller riktigt hög kvalitet och har bra funktion.

Paret sökte en dusch- och bastulösning som skulle ge en ombonad, lyxig känsla. Valet föll på det grå glaset i INRs ARC-serie. Det 8 mm tjocka glaset i rökfärgad ton bryter av mot klinker med kalkstenskaraktär samtidigt som det ger avskildhet när man duschar och bastar. Duschdörren kommer från ordinarie ARC-sortimentet men bastun är måttbeställd.

– Planeringen har vi skött själva. Med egen rörläggare i familjen har det flutit på smidigt och vi har fått tag på riktigt bra plattsättare och elektriker. Att hitta rätt hantverkare som är lyhörd för dina idéer är jätteviktigt. Vi ville till exempel inte ha några kakellister utan önskade gerade hörn. Då gäller det att ha en hantverkare som är skicklig nog att utföra det. Viktigt också att påtala detta innan kontrakt skrivs.

Vad är då det bästa med badrummet?

– Helheten! Det är fantastiskt att sätta sig i bastun eller krypa ner i badkaret efter en kall vinterdag eller efter träningspasset. Dimma belysningen och bara låta en stressig dag försvinna.

Vem bor här?

Richard och Lisa med barnen Lova och Billy. Richard är egenföretagare inom webb- och apputveckling. Lisa är civilingenjör.

Läs hela Hemma hos-reportaget: inr.se/iconic-by-richard-och-lisa