”Heltäckningsmatta i badrummet? Hellre en toalettdörr utan lås!” tycker herr och fru Svensson

Vad är det sista som kommer in över tröskeln i det svenska badrummet? I badrumsföretaget INRs senaste konsumentundersökning på Facebook ställdes påståendet "Aldrig i mitt badrum…" och ett par mer eller kanske mindre attraktiva svarsalternativ gavs möjlighet att välja bland.

Som solklar favorit (eller icke-favorit - beroende på hur man ser på saken) kom "Heltäckningsmatta på golvet". Hela 43% av deltagarna röstade fram heltäckningsmattan som det minst tilltalande inslaget i badrummet, med ”Intorkad tandkräm i handfatet” som god tvåa.

Den vanligtvis annars så populära åtgärden för total lugn och avskildhet vid toalettbesök (dvs en badrumsdörr med lås) kom in först på en otippad tredje plats. Endast ca 10% angav ”Badrumsdörr utan lås” som det mest otänkbara för dem. På ungefär samma plats kom alternativen "Dåligt vattentryck i duschen", "Mönstrat kakel" och "Vattenpölar på badrumsgolvet" - vardera ca 8% röstade för dessa alternativ.

Viktigare att badrummet är fräscht än avskilt

Av svaren vågar vi dra slutsatsen att det som skandinaver främst värdesätter i badrummet är att det är rent och fräscht. Att badrummet ger garanterad avskildhet och skydd mot oönskade besök är underordnat den fräscha känslan.

Kanske kan resultatet bekräftas i de senaste årens växande trend med integrerade badrum och sovrum. Badrummet må vara hemmets personligaste rum, men hellre dela den privata morgonstunden med en kär familjemedlem än att behöva trampa på en fuktig heltäckningsmatta efter duschen.

I undersökningen på http://www.facebook.com/inrbadrum deltog 62 personer.