Inreda ute - så gör du!

Våren är här och vi firar med att i april ha ett vår-erbjudande där du får vår kurs "Inreda Ute" på köpet när du köper våra Yrkesutbildningar Certifierad Inredare & Homestagingkonsult. Vi har passat på att prata med vår elev Cecilia som är utbildad trädgårdsingenjör och butikschef för en inredningsbutik i Malmö och läser vår Yrkesutbildning Certifierad Inredare & homestagingkonsult, för att ta del utav hennes bästa råd och tips när vi inreder våra uteplatser!

Hej Cecilia, berätta lite om dig själv, vem är du och varför läser du med oss?

Hej! Vad kul att ni ville intervjua mig, jag brinner ju både för trädgård och inredning så det extra roligt att få prata om de båda två tillsammans. Jag utbildade mig på Trädgårdsingenjörsprogrammet med inriktning design på SLU i Alnarp mellan 2014-2017, och har arbetat som trädgårdsdesigner på Österlen och är nu butikschef i en inredningsbutik. Jag slukas verkligen upp när jag designar och kände både att jag ville få ännu mer spelutrymme i att få vara kreativ, och kunna erbjuda kunderna en ännu större helhetslösning än “endast” trädgård (även om det är en enorm transformation i sig), så därför kändes inredningsdesign inte som ett långt steg bort. Era distansutbildningar var perfekta för mig då jag ville kunna fortsätta arbeta på mitt jobb samtidigt som jag studerar. När jag är klar med utbildningen så hoppas jag så klart kunna kombinera alla de kunskaper jag har fått och få jobba med dem, oavsett om det är som egen företagare eller som anställd någonstans.

Vilket/vilka är de vanligaste misstagen man gör när man väljer blommor/växter till sin uteplats i Sverige?

Jag tror överlag att det som folk gör mest fel när det kommer till växter är att man väljer växter som inte klarar av platsens förhållanden. Att man sätter solälskande, torktåliga växter i för mycket skugga, och fuktälskande växter mitt i solen. Man måste titta på förhållandena och anpassa urvalet av växter därefter, även om det känns lite tråkigt att inte kunna välja allt.

När jag frågat mina kunder vad de INTE vill ha i sina rabatter så har förvånande många svarat gula blommor och att “gult är fult” vilket är långt ifrån sant. Gult är en perfekt kulör att kombinera med nästan vilken annan kulör som helst faktiskt och kan verkligen lyfta en rabatt! Så att vara rädd för gult tycker jag är ett misstag i trädgården.

Vad är dina 3 bästa tips för att optimera sin uteplats och trädgård?

Som skrivet ovan, först och främst rätt växt på rätt plats! Bara en googling bort så finns information om hur växterna trivs bäst, vilken jord de vill ha, vilket läge de vill stå i, hur mycket man ska vattna, hur och när de ska beskäras, etc. Det kommer löna sig att lägga ner lite tid innan man börjar plantera!

Ett problem som jag hade i början av min trädgårdsutbildning var att jag gick ner på detaljnivå för snabbt. Man måste få till en övergripande design först, vilken känsla vill man ha, vilka funktioner ska finnas med, vilka stora former måste tas hänsyn till först? När det är tänkt igenom DÅ kan man börja fundera på vilka växter man vill ha.

Investera i bra växter från en bra plantskola och råd av en expert. Att ha en fin trädgård eller uteplats är inte alltid så billigt men gör man rätt från början så kommer den hålla många år framåt.

Bör insidan av hemmet hänga samman men uteplatsen?

Trädgården är en förlängning av boendet, så ja det tycker jag. En uteplats med möbler i samma material/färger som inredningen i huset kan ge en känsla av att huset har ett extra rum och det är ju aldrig fel. Trädgårdsdesign har ju precis som inredningsdesign olika epoker och stilar så en trädgård/uteplats som speglar husets arkitektur och stil kommer kännas mer harmonisk i sin helhet.

Finns det någon motsvarighet i tanken när man bygger stilleben på sin uteplats, dvs i höjd, material osv?

Ja, ojämna antal känns ju av någon anledning mer harmoniskt att se på, så grupper av tre eller fem krukor fördelat runt på uteplatsen kommer alltid funka. Sedan har man ju en helt annan rymd att tänka på när man är utomhus än inomhus. Uteplatsen kommer kännas, och vara mycket mer skyddad och ombonad om det finns högre växter här och där, speciellt bakom ryggen där man kommer sitta. En spaljé med klättrande växter är perfekt för detta. Det finns oändligt många strukturer och färger i olika växters bladverk och valet av dessa gör lika stor skillnad som färgerna på blommorna, så man måste tänka på vilka kombinationer som passar ihop för att uppnå den stil man vill ha. Att sätta samma färg på flera platser på uteplatsen/i rabatten kommer få ögat att färdas över hela platsen och kanske även till en speciell plats, precis som i inredningsdesign.

Hur bör man tänka när man väljer växter, finns det några kombinationer man bör undvika eller använda sig av? Bör det vara en viss procent grönt för exempel?

Svår fråga, för det beror på så många faktorer. Som jag skrev tidigare, växter som har olika växtförhållanden kommer inte trivas ihop i samma kruka. Sedan beror valet av växter återigen helt på läget för där de ska stå, sol, skugga, fuktigt, torrt, vind… Det beror också på hur mycket skötsel man är beredd att lägga ner på växterna. Man kan ju ha ettåriga växter som är oerhört vackra under säsongen och sen bara byta ut dem när de är överblommade. Eller så kan man ha perenner som kommer tillbaka varje år men som man måste plantera om med jämna mellanrum så de får ny jord och rotsystemet mer plats. Visuellt sätt så gäller samma regler som med all annan design, ju färre färger desto lugnare och kanske även mer stilrent upplevs det, och många färger tillsammans känns livligare. Sedan är det bara upp till var och ens egna smak vad man tycker är fint! En annan sak som är oerhört viktig idag är att plantera växter som ger mycket mat till våra pollinerare. Man kanske inte vill ha bin precis vid uteplatsen men har man trädgård så tycker jag att man absolut ska plantera en rabatt lite längre bort i trädgården som de kan mumsa i!

Vad är fördelen/nackdelen med att ha en rabatt eller krukväxter?

Fördelen med rabatt är att man kan ha större växter än vad man kan ha i krukor och att man inte behöver plantera om dem, “bara” gödsla och vattna vid behov. Alla växter vill ha så mycket jordvolym som möjligt för sina rötter och kommer bli mer kraftigväxande om de är planterade i marken. Nackdelarna är att det kan finnas mer skadedjur i jorden än vad det finns i jorden i krukorna, att det är svårare att rensa ogräs och att det så klart inte är lika lätt att designa om en etablerad rabatt som det är med växter i krukor.

Nackdelen med växter i krukor är att de kan kräva mer skötsel i form av bevattning, omplantering och att växterna inte får så mycket utrymme de verkligen vill ha och att de fryser ner lättare om vintern om de står ute. Ju mindre kruka desto snabbare torkar de ut och de kan behöva isoleras på vintern. Fördelen med krukor är just att man kan flytta på dem, de är mer lättillgängliga och man kan kombinera växter som gillar olika jordtyper (fast i olika krukor då alltså).

Hur ser din dröm-uteplats ut?

Oj, haha, ja kan man få drömma så är det en stilren historia med ett orangeri i ena änden, upphöjda bäddar med färgglada perenner, en pergola med klättrande Wisteria i andra änden, ett Näsduksträd och stor plats för festliga sommarkvällar med vänner och familj!

Vill ni följa Cecilias resa till Certifierad Inredare med oss så hittar ni henne på @cotradgardar på instagram. Du kan läsa mer om vår kurs Inreda Ute här!

Avslutningsvis tänkte vi tipsa om några karaktäristiska växter du kan använda dig av när du vill skapa en specifik stämning på din uteplats!

MEDELHAVSINSPIRERAD UTEPLATS

Ledord: Lättskött uteplats, sten som alstrar värme för den perfekta medelhavskänslan, vila i skuggan av träd.

Eucalyptus träd

Eucalyptusträdet är lika fint ute som inne på bordet med sina grönsilvriga blad och bidrar till en riktig medelhavskänsla!

Tänk på: Växten trivs i halvskugga och alltså inte direkt solljus, se även till att hålla den undan frost nu i vår!

Eucalyptusträd Inreda Uteplatsen

Eucalyptusträd Inreda Uteplatsen Bildkälla:Pinterest

Olivträd

Med sina karaktäristiska blad så bidrar olivträdet till den perfekta medelhavspation.

Tänk på: Olivträdet trivs i sol-halvskugga och vill ha mycket vatten på en och samma gång för att sedan torka ut lite mellan vattningarna. Det vill också gärna ha en del växtnäring, prata med din lokala blombutik för mer exakta tips då det varierar från sort till sort.

Olivträd
Bildkälla: Pinterest

Clematis

Clematisen är en klätterväxt med rikligt med stora, ljus lila blommor och är vanlig i

Tänk på: Sätt Clematisen i vatten innan du planterar den så att den är ordentlig vattnad och plantera den ca 50 cm ifrån väggen för att den ska kunna bilda en vägg.

Clematis
Bildkälla: Pinterest

ROMANTISK OCH DOFTRIK UTEPLATS

Ledord: Känslosam, koppla bort världen utanför, här finns både plats för tebjudningar, och sylta och safta som för vila och återhämtning.

Klätterros

Låt klätterrosen hjälpa dig att sätta en romantisk touch på din uteplats, kanske blanda loppisfynd och massivt trä med den härliga ros doften?

Tänk på: Klipp bort vissna rosor och blad för att främja tillväxten och få den att blomstra!

Rosbuske
Bildkälla Pinterest

Azalea

Azalea finns som buske eller som träd och kommer i flera härliga färger, allt från vit till lila.

Tänk på: Azalean trivs svalt, 15-18°C, i ljust läge men inte direkt sol. Vill gärna ha mycket vatten och hålls fuktig.

Azalea
Bildkälla: pinterest

Fjärilslavendel

Här har vi en blomma som stormtrivs i solen, att den dessutom doftar ljuvligt gör den till det perfekta komplimentet på en romantisk veranda.

Tänk på: Lavendeln klarar inte vintern och blommar under juni-augusti.

Lavendel Bildkälla: Pinterest

BOHEMISK UTEPLATS

Ledord: Exotiskt känsla med plats för kreativitet, vila och umgänge. Mönster och textilier blandat med bambu och stora växter som tar plats.

Björnbambu

Den här bambuntrivs i fuktig jord i skyddad läge. Det kraftfulla gräset har vintergröna blad som rasslar härligt i vinden. Perfekt som solitärväxt vid en damm.

Björnbambu Bildkälla: Pinterest

Kanariepalm

Kanariepalmen trivs i stora krukor (tänk stora terracotta eller härligt mönstrade krukor) och är en vacker, lättskött palm som är torktålig. Växten trivs i utomhus sommartid i halvskugga.

Tänk på: Ju svalare plantan står desto mindre vattning behövs. Kanariepalmen trivs med att torka ut mellan vattningar.

Kabariepalm Bildkälla: Pinterest

Elefantgräs

Elefantgräs gör sig fins som solitär då det växer sig högt och tycker om att breda ut sig och vaja fritt i vinden. Växten trivs i lätt sol eller skugga och fuktig jord.

Tänk på: Växten kan bli upp till 2-3 meter hög och tål inte alltför mycket vind då den lätt bryts av.

Elefantgräs Bildkälla: Pinterest

Är du intresserad av att läsa en utav våra distansutbildningar? Läs mer om våra kurser här!