Investera nu eller betala sen?

Träffa En Frisk Generation i Almedalen och få mer kunskap om hur alla barn ska få möjlighet till att leva ett frisk och aktivt liv. En Frisk Generation arrangerar två seminarium för att lyfta frågan om barns hälsa. Vad kan göras för att hejda den negativa utvecklingen? Vilka insatser behövs för att barn ska ha möjlighet att leva ett lång och friskt liv istället för att få en sämre hälsa än tidigare generationer. Träffa Janna Hellerup Ulvselius, ordförande, Jonas Petros, projektledare och Anja Nordenfelt, verksamhetschef och diskutera hur ett samarbete kan se ut för att skapa en jämlik hälsa för alla barn.

Investera nu eller betala sen?
2 juli, kl. 11-12, Ideella trädgården

Har vi råd att inte investera i dem som växer upp idag? Den ojämlika hälsan är ett akut problem. Dagens livsstil riskerar att förkorta livet för våra barn. Hur kan vi skapa en friskare framtid?

Medverkande:
Hamid Khan Zafar, Barn- och utbildningschef, Mullsjö Kommun, Wanja Lundby Wedin, Fredrik Lennartsson, Chef vård och omsorg, SKL, Jonas Naddebo, tf. idrottsborgarråd, Stockholm Stad, Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden, Stina Liljekvist, Ordförande, Skandia Idéer för livet. Gisela Nyberg och Susanne Andermo, Forskare, Karolinska Institutet presenterar En Frisk Generations senaste forskningsresultat. Nedjma Chaouche leder samtalet.

Hur skapar vi en mer jämlik hälsa?
3 juli, kl: 10.30-11.25, Skandias nya trädgård

Hur kan alla barn få samma möjlighet att växa upp till friska och starka individer? Vad kan civilsamhället bidra med och hur kan insatserna mätas?
Medverkande: Bara vanlig, En Frisk Generation, Cityidrott, Change the Game

Medverkande:
Christina Wahlström, Hållbarhetsstrateg, Idéer för livet, Joakim Mörnerfält, Kommunikations- och hållbarhetsdirektör Svenska Spel, Gisela Nyberg, Forskare, GIH & Karolinska Institutet, Maria Engelfelt, Avdelningschef för distriktsstöd Riksidrottsförbundet, Anja Nordenfelt, Verksamhetschef, En Frisk Generation. Carolina Klüft, Verksamhetschef, Generation Pep, leder samtalet.

Arrangörer: Skandia Idéer för livet, En Frisk Generation, Generation Pep

• almedalen