En Frisk Generation förlänger samarbetet med Di Luca & Di Luca

Den ideella organisationen En Frisk Generation, som beskyddas av H.K.H. Prins Daniel, fortsätter sitt samarbete med familjeföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta. Vårt mål är att tillsammans inspirera barn och föräldrar till en mer hälsosam livsstil och motverka hälsoklyftorna i samhället.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca har varit en stabil samarbetspartner till En Frisk Generation sedan 2017. Stödet har möjliggjort att flera familjer runt om i landet brutit stillasittandet och tillsammans skapat nya vanor som bygger på gemenskap, rörelse och hälsosam mat.

–Vi vill att barn ska växa upp till starka och friska individer och tack vare Di Luca & Di Luca ges nu ännu fler barn möjligheten att tillhöra en friskare generation. Under våra fyra år har samarbetet resulterat i bland annat familjelopp runt om i Sverige, inspirerande föreläsningar samt att Di Luca & Di Lucas dietist delat med sig av sin expertis i vårt kunskapsråd, säger Janna Hellerup, generalsekreterare på En Frisk Generation.

Di Luca & Di Luca är familjeföretaget som älskar italiensk mat. Ägarna Christian, Gabriella och Paola är barn till grundaren Fernando Di Luca som under flera decennier tagit det bästa från Italien till Sverige. Han var till exempel den som introducerade pastan och olivolja för svenskarna. En Frisk Generation jobbar med gemensamma insatser för hela familjen och delar uppfattningen om styrkan i att dela ett gott, friskt och långt liv med sina nära och kära.

–Vi på Di Luca & Di Luca jobbar långsiktigt i vårt arbete genom att värna om en hållbar livsmedelskedja samt ett välmående som varar över generationer. Vi vill vara en ansvarstagande aktör som värnar om hållbarhet, både i livsmedelskedjan men även i generationers mående. Vi vill att både barn och vuxna har möjlighet till en god och hälsosam livsstil, både i nutid och i framtiden, säger Christian Di Luca, vd på Di Luca & Di Luca.

• hälsa
  • jämlik hälsa
  • bra mat

Vi bryter trenden med den ojämlika hälsan genom att ge alla familjer möjlighet till en aktiv gemenskap. Vi erbjuder en aktiv fritid för hela familjen där alla får vara med. En Gemenskap som inte baseras på prestation pengar eller färdigheter. Vi gör något konkret genom att två gånger i veckan under ett år erbjuda barn och föräldrar fysisk aktivitet, kunskap om mat och en social gemenskap i närområdet. H.K.H. Prins Daniel är beskyddare av En Frisk Generation och ett forskningsteam från Karolinska Institutet utvärderar effekten av metoden.